Gelink krijgt tik op de vingers van AFM
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) komt in januari met een openbare waarschuwing tegen Gelink Adviesgroep. Deze zou via advertenties over de „meerwaarde hypotheek” klanten werven met een te rooskleurige voorstelling van zaken en daarmee de wet overtreden.
Dinsdag wees de rechter de vordering af die Gelink in kort geding had neergelegd om de terechtwijzing van de toezichthouder te voorkomen. AFM had de onderneming uit Enschede in oktober al laten weten dat ze in overtreding is en in november aangekondigd dat openbaar te maken.
De informatie die Gelink in de gewraakte reclameboodschappen verstrekt, noemt AFM onvolledig en misleidend. Bovendien laat de adverteerder niet weten dat hier sprake is van een beleggingsproduct. Voorts hanteert Gelink een voorbeeld met een gemiddelde koersstijging van 12 procent per jaar en een hypotheekrente van iets meer dan 4 procent. Negatieve scenario’s ontbreken.
Een van de voornaamste argumenten van Gelink is dat de onderneming de betwiste reclame al een halfjaar niet meer gebruikt. De toezichthouder vindt dat niet. Alleen de advertentie in de nieuwsbrief van Gelink is stopgezet, maar niet de reclame op radio en tv, aldus AFM. Voorts had Gelink de verplichte waarschuwing over fluctuerende waarden van beleggingen in te kleine letters laten afdrukken.
De rechter heeft in zijn beoordeling ook meegewogen dat Gelink door AFM eerder op de vingers is getikt en beboet voor soortgelijke reclames. „Het belang van bescherming van het publiek moet zwaarder wegen dan het individuele belang van Gelink”, aldus het vonnis.
Directeur C. Hazewinkel van Gelink blijft proberen openbare waarschuwingen van AFM te voorkomen. „Op deze manier is ons dat nu niet gelukt. We zullen een andere manier moeten zoeken”, luidde zijn commentaar dinsdag. Hoe dan wel, kon hij nog niet aangeven.