Binnenland

Nederlandse Spoorwegen gaan ‘mobiel’

Reizigers hebben een hekel aan vertraging, maar ze hebben er een nog grotere hekel aan wanneer ze niet weten waar ze aan toe zijn. De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben daar wat op gevonden. Vanaf woensdag kunnen reizigers gebruik maken van actuele reisinformatie op hun mobieltje.

ANP
18 March 2009 14:30Gewijzigd op 14 November 2020 07:32

Het spoorbedrijf zet twee diensten in de markt. De eerste is een sms-dienst die het overbodig maakt thuis achter de computer te gaan zitten en een printje te maken van het reisschema. Wie het vertrek- en aankomststation plus de vertrektijd sms’t naar 7245 (rail) krijgt binnen twintig seconden een actueel reisadvies terug. „Inclusief eventuele vertragingen”, zegt Boukje Bügel, commercieel directeur van NS Reizigers. Dat kost de reiziger 40 cent.De tweede dienst is een stuk uitgebreider, maar daarvoor heeft de reiziger wel internet op zijn mobieltje nodig. „Reisplanner Xtra is meer een soort persoonlijke reisplanner die de reiziger op zak heeft”, aldus Bügel. „Dit is ook het soort dienst die we in de toekomst onze reizigers willen bieden.”

Je meldt je een keer aan en downloadt dan het programma. Vervolgens kan je het gratis gebruiken, zoals dat ook op de computer het geval is. Voor reisadviezen, maar bijvoorbeeld ook om een restaurantje in de buurt te vinden. Voor dat laatste slaat de NS de handen ineen met zoekmachine ilocal.

Verder kan de reiziger ervoor kiezen om tijdens de reis actief op de hoogte te worden gehouden van vertraging of bijvoorbeeld spoorwijzigingen. Dat kan door zelf steeds te verversen. Of je kan actief een seintje krijgen, dat kost eenmalig 40 cent. Voor nog eens hetzelfde bedrag krijg je een seintje wanneer je richting het station moet gaan om je trein te kunnen halen of wordt degene die je van het station moet ophalen gewaarschuwd dat het tijd is om te gaan. Wanneer dan alsnog een vertraging optreedt, geeft het systeem gratis een update.

De dienst is nog niet geschikt voor Blackberry’s en iPhones. „We hebben gekozen voor technieken die op het moment nog een groter marktaandeel hebben.” De nieuwe diensten vergen voor de NS geen forse investering. „We liften mee op bestaande technieken”, zegt Bügel. „De investering valt erg mee.” Gezien de eenvoud van de diensten had de NS er misschien al eerder mee kunnen beginnen. „De vraag naar mobiele internetdiensten begint nu pas serieuze vormen aan te nemen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer