Treinreiziger wacht nog meer „ellende”
De treinreiziger wacht volgens minister De Boer van Verkeer nog meer ellende. Een miljardeninjectie is nodig om achterstallig onderhoud bij het spoor weg te werken, maar dat geld is er niet.
De Boer zegt geschrokken te zijn van onderzoeken over de toestand van het spoorwegennet. Daaruit blijkt dat er acuut meer geld moet komen voor onderhoud aan rails, bovenleidingen, wissels en beveiligingssystemen.
De komende vier jaar zou minstens 2,4 miljard euro nodig zijn. Dat geld is er niet. Daardoor dreigen vertragingen en ontwrichting van de dienstregeling. De reiziger krijgt volgens De Boer niet waarvoor hij betaalt. De ontstane situatie is niet alleen de schuld van de NS, maar ook en vooral van de overheid. Die had meer in het spoor moeten investeren, erkent De Boer.
Hij zegt er veel voor te voelen de NS en Railinfrabeheer in één holding onder te brengen om te voorkomen dat de bedrijven langs elkaar heenwerken. Beide onderdelen zijn verzelfstandigd. Dat blijkt tot veel irritatie en bureaucratie te leiden.
De Eerste Kamer moet binnenkort beslissen over de Spoorwegwet en Concessiewet. NS en Railinfrabeheer krijgen dan een zogenoemde concessie van het Rijk om het vervoer en het onderhoud te verzorgen. Om te voorkomen dat deze NV’s niet goed samenwerken, stelt De Boer nu voor deze bedrijven onder één paraplu te brengen.
Momenteel wijzen NS, Railinfrabeheer en het ministerie van Verkeer en Waterstaat vaak naar elkaar als de treinen met veel vertraging rondrijden. Volgens De Boer is het daarom hoog tijd dat hij de NS en Railinfrabeheer kan afrekenen op de gemaakte afspraken en kwaliteit.