Binnenland

Raadsenquête naar N/Z-lijn

De Amsterdamse gemeenteraad heeft woensdag een raadsenquête naar de Noord/Zuidlijn ingesteld. Dit houdt in dat een speciale onderzoekscommissie gaat kijken hoe de aanleg van de nieuwe metroverbinding zo uit de hand heeft kunnen lopen.

Regioredactie
12 March 2009 09:49Gewijzigd op 14 November 2020 07:29

Alle partijen steunden het besluit om dit zware middel in te zetten.De enquête zal zich richten op de besluitvorming, de voorbereiding en de uitvoering van het megaproject. De onderzoekers moeten onder meer boven water zien te krijgen of de gemeenteraad altijd alle informatie heeft gekregen en hoe het risicobeheer is verlopen.

Fractievoorzitter Limmen van het CDA in Amsterdam gaat de commissie leiden. Verder bestaat die uit de raadsleden Geurts (GroenLinks), De Wolf (PvdA), Nederveen (VVD) en Alberts (SP). Zij gaan politici en anderen die bij het project betrokken waren, horen. Het onderzoek moet nog voor de zomer klaar zijn.

PvdA en GroenLinks namen vorige maand het initiatief voor de enquête. Ze deden dat nadat de kosten van de Noord/Zuidlijn voor de zoveelste keer waren opgelopen en de bouw opnieuw vertraging opliep. Verantwoordelijk wethouder Herrema trad toen ook af.

Een raadsenquête is een zeer zwaar middel. De onderzoekscommissie kan getuigen in het openbaar en onder ede verhoren. Het werkt hetzelfde als een parlementaire enquêtecommissie. Hierin doen leden van de Eerste of Tweede Kamer onderzoek naar het beleid van de regering. Het instrument van raadsenquête bestaat al sinds 2002, maar Amsterdam zette het pas één keer eerder in. Dat was in 2005, toen er een raadsenquête was naar de luchtkwaliteit in de hoofdstad.

De gemeenteraad ging woensdag ook akkoord met het voorstel van het college van burgemeester en wethouders om nog een andere commissie in het leven te roepen. Die gaat onderzoeken hoe het nu verder moet met de nieuwe metro. Dit gezelschap staat onder leiding van oud-minister Veerman van Landbouw.

De Noord/Zuidlijn was gisteren ook onderwerp van gesprek in de Tweede Kamer. Daar werd een spoeddebat gevoerd over het debacle rond de nieuwe metro. CDA, PVV en de VVD stelden dat het Rijk sowieso niet meer geld voor het project moet uittrekken dan de 1,1 miljard euro die het jaren geleden toezegde.

Samen met staatssecretaris Huizinga (Verkeer en Waterstaat) wilde een meerderheid van de Kamer hier echter nog geen definitieve uitspraken over doen. Eerst moet de commissie-Veerman maar eens rapporteren, vinden de meeste partijen.

Amsterdam hoopte bij de start van de bouw dat de Noord/Zuidlijn in 2011 zou gaan rijden, maar dat is inmiddels 2017. De kosten waren aanvankelijk begroot op 1,46 miljard euro. De teller staat nu op 2,4 miljard euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer