Actie voor behoud intercitytrein vanuit Drenthe
In Hoogeveen is een massaal gesteunde actie gestart om de rechtstreekse treinen richting de Randstad te behouden voor de Drentse gemeente. De voltallige gemeenteraad heeft inmiddels de NS op het matje geroepen, vanwege de plannen om op het station van Hoogeveen alleen nog te laten aandoen door stoptreinen.
Volgens de plannen van de NS verdwijnt de treinverbinding via Zwolle en Amersfoort naar Schiphol in mei dit jaar van de stations Hoogeveen, Beilen en Meppel. Die houden dan alleen stoptreinen. Reizigers richting het Westen van Nederland moeten in Zwolle overstappen.
Een grootschalige handtekeningenactie heeft inmiddels duizenden reacties opgeleverd van zowel burgers als bedrijven. De Hoogeveense politiek overhandigt de resultaten van de actie vrijdag aan de NS-directie, die komt luisteren naar de bezwaren tegen de aanpassing van de dienstregeling.
De gemeenteraad, gesteund door de provincie Drenthe, vrijwel alle Tweede Kamerfracties en reizigersorganisatie ROVER is het gelukt om in het officiële advies van het LOCOV (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) aan de NS te bepleiten dat er in Hoogeveen straks vier treinen per uur stoppen in beide richtingen: twee stoptreinen en twee Intercity’s; de ene naar Schiphol en de andere naar Utrecht/Den Haag.
Op 17 maart hakt de NS-directie knopen door over de dienstregeling zoals die vanaf medio mei gaat gelden. Dan wordt ook duidelijk of de wensen vanuit Hoogeveen gehonoreerd worden.