EP wil kustwacht voor hele EU
Het Europees Parlement vraagt om de oprichting van een EU-brede kustwacht, om sneller te reageren op rampen zoals die met de olietanker Prestige. Ook dient er volgens het EP een Europese burgerbescherming te komen, die kan optreden bij grote internationale calamiteiten of natuurrampen.
Een lid van de Europese Commissie dient hier leiding aan te geven, om snel over de grenzen heen te kunnen optreden. Verder wil het parlement dat havenautoriteiten de verplichting krijgen schepen in nood toe te laten. Daar moet dan weer een compensatiefonds voor getroffen havens tegenover staan.
Europese Commissie en EU-lidstaten moeten nog instemmen met deze voorstellen van de groene en liberale fracties, waarvoor donderdag in Straatsburg een grote meerderheid van de EP-leden te vinden was. Europees transportcommissaris De Palacio werkt al aan nog strengere regels, onder meer voor havenautoriteiten. Het parlement verwierp wel een oproep van de linkse fracties om een tijdelijke onderzoekscommissie op te zetten, om de toedracht van de ramp met de Prestige boven water te halen.
Zo’n commissie zou ook moeten nagaan waarom veel van de nieuwe strenge regels voor de scheepvaart nog niet zijn uitgevoerd. Lidstaten als Spanje, Frankrijk en Ierland komen lang niet toe aan de verplichte controle van 25 procent van alle schepen die hun havens aandoen. Volgens VVD-europarlementariër Vermeer schiet ook Nederland hierin ernstig te kort.
De christen-democraten, gesteund door de liberalen, wezen het voorstel van de Spaanse socialisten voor een onderzoekscommissie van de hand, omdat zij hierin een politiek opzetje zagen om de schuld van de ramp in de schoenen van premier Aznar te schuiven. Daardoor was er geen meerderheid te vinden en is de opzet van een commissie definitief van de baan.
Een Franse onderzeeboot gaat proberen de gaten te dichten in de olietanker Prestige, die bij de Spaanse kust is gezonken en nog iedere dag zo’n 135 ton olie lekt. Dat heeft de directeur van het maritiem onderzoeksinstituut Ifremer, de eigenaar van de onderzeeër Nautile, die het werk gaat verrichten, donderdag bekendgemaakt. Volgens directeur Guy Herrouin zullen de veertien gaten en scheuren die in de wand van de Prestige zijn ontdekt voor half januari zijn gedicht. Hij benadrukte dat de reparatie tijdelijk is en de Spaanse autoriteiten de tijd geeft om naar een definitieve oplossing te zoeken. Het schip ligt op een diepte van 3500 meter.
De milieuramp die is ontstaan door de lekkende olietanker is enorm. Sinds de Prestige op 19 november schipbreuk leed, zijn ongeveer tweehonderd Spaanse stranden vervuild geraakt door de weggelekte olie. Woensdag nog spoelde een grote golf olie aan op de noordwestkust van het land.