Spotje kindermishandeling te schokkend voor kinderen
Na een klacht van een bezorgde vader uit Utrecht heeft de Reclame Code Commissie besloten dat een televisiereclame over kindermishandeling niet voor acht uur ’s avonds mag worden uitgezonden.
Een woordvoerster van de commissie heeft dit gisteren gezegd.In de reclame van Profit for the World’s Children is een vrouw te zien die op straat tegen een kind tekeergaat. Aan het einde van de boodschap is te horen: „Weet wat je moet doen als je kindermishandeling vermoedt.”
De man uit Utrecht diende een klacht in omdat zijn zoontje erg was geschrokken. Ook de Reclame Code Commissie is van mening dat het spotje te schokkend is voor kinderen. Wordt de boodschap toch voor dit tijdstip uitgezonden, dan is dit volgens de commissie in strijd met de goede smaak en het fatsoen.
Profit for the World’s Children, in Nederland actief onder de naam No Kidding, liet gisteravond weten de omroepen niet actief te verzoeken de tv-spot pas na acht uur uit te zenden. „Deze commercial roept dagelijks reacties op en nodigt heel veel mensen uit, ook kinderen, om het taboe kindermishandeling bespreekbaar te maken in hun eigen omgeving. Het is van levensbelang dat No Kidding haar werk kan doen.”
Het spotje was gisteravond rond 19.30 uur nog op tv-zender RTL te zien.