Binnenland

„Zet stembureau in supermarkt”

Zet stembureaus in supermarkten. Doe een folder bij het stembiljet met alle voordeeltjes die de EU oplevert voor mensen. Maak van verkiezingen een nationale feestdag zoals Koninginnedag.

ANP
5 March 2009 15:10Gewijzigd op 14 November 2020 07:26
Een groep ontwerpers, kunstenaars en andere ondernemers had deze week een brainstormsessie met Europarlementslid Toine Manders (VVD) over een hogere opkomst voor de verkiezingen voor het Europees Parlement op 4 juni. Foto ANP
Een groep ontwerpers, kunstenaars en andere ondernemers had deze week een brainstormsessie met Europarlementslid Toine Manders (VVD) over een hogere opkomst voor de verkiezingen voor het Europees Parlement op 4 juni. Foto ANP

Aan ideëen geen gebrek bij ondernemers van de Design Academy in Eindhoven. De groep ontwerpers, kunstenaars en andere ondernemers had deze week een brainstormsessie met Europarlementslid Toine Manders (VVD) over een hogere opkomst voor de verkiezingen voor het Europees Parlement op 4 juni.„Europa heeft het imago van geldverkwisting. Maar als je goed kijkt zie je dat de EU juist allerlei voordelen biedt, zoals universele stekkers of het wegvallen van grenzen. Dan denk je: dat is gaaf! Maar ja, hoe krijg je die boodschap over bij de mensen?”, vertelt innovatiepromotor Herman Poos van Syntens in Nieuwegein, een vernieuwingsafdeling van het ministerie van Economische Zaken. Poos bracht de ondernemers in contact met het Europarlement.

Tientallen suggesties borrelden op om de traditionele thuisblijvers onder de stemmers te bereiken. Zo ontstond het idee om die mensen hun hart te laten luchten over Europa: „Een soort klaagmuur op internet”, zegt Poos, „Waarna de mensen dan uitleg krijgen over de voordelen die er wel zijn. En wat denk je van een logo ’EU–improved’ op alle producten die zijn verbeterd dankzij de EU, zoals gezonder fruit of makkelijkere stekkers? Dat maaakt Europa zichtbaar”.

Europarlementslid Toine Manders is blij met de suggesties. Hij gaat een aantal ideeën gebruiken: „Want de gangbare wereld van communicatie en marketingmensen is er blijkbaar niet in geslaagd de juiste snaar te raken”.

Manders, die voor zijn herverkiezing koos voor de slogan ’Europa anders’, vreest dat de opkomst in juni onder de 30 procent duikelt. Nog weinig mensen weten dat ze over drie maanden mogen stemmen. „Maar waarom krijgen we geen beloning als we gaan stemmen, zoals de klanten van Albert Heijn voetbalkaartjes krijgen? En waarom moeten we eigenlijk kiezen in sullige bejaardenhuizen en niet in makkelijke supermarkten?”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer