Kleine rijschoolhouders scheiden zich af van Bovag
Een groep kleine rijschoolhouders richt een nieuwe belangenvereniging op, omdat ze zich niet gesteund voelen door hun branchevereniging Bovag. Dat meldt mede-initiatiefnemer Hans Pierik maandag.
De Bovag en de Federatie Autorijschool Management (FAM) hebben een convenant gesloten met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) om de lange wachttijden voor praktijkexamens terug te dringen. In het nieuwe systeem bedraagt de maximale wachttijd tussen het aanvragen en het doen van het examen in principe zeven weken.Daar is de voorwaarde aan verbonden dat de examens op naam worden aangevraagd. Eerder konden examens massaal worden aangevraagd zonder ze te koppelen aan namen. Het CBR kreeg steeds een kwart van de aangevraagde examens ongebruikt terug, waardoor de wachttijden opliepen.
De nieuwe voorwaarde zint de kleine rijscholen niet. „Het betekent voor kleine rijschoolhouders dat de flexibiliteit in de planning zoek is. Stel dat een kandidaat ziek wordt of een been breekt, dan kan ik geen andere kandidaat voor hem in de plaats zetten. Daardoor worden kleine rijscholen opgezadeld met hoge kosten die in totaal kunnen oplopen tot een half miljoen euro per jaar", becijfert Pierik.
Het CBR vindt het op zich prima dat er nog een belangenvereniging bijkomt, maar zij menen dat de kleine rijscholen de regeling niet helemaal goed begrepen hebben. „Het is ook complexe materie", aldus een woordvoerster. „We gaan het de komende tijd beter toelichten". Zij stelt dat rijschoolhouders bij wijze van spreken een dag van tevoren nog een examen kunnen aanvragen, mits er ruimte is.
Volgens Pierik hebben zich al tweeduizend belangstellenden voor de nieuwe branchevereniging gemeld. Uit een enquête onder duizend kleine rijschoolhouders zou volgens hem blijken dat 95 procent zich verzet tegen de overeenkomst tussen CBR, FAM en Bovag.