Economie

Barre tijden op luchthaven

Ondernemers op de luchthaven Schiphol voelen de gevolgen van het dalende aantal reizigers. Die mijden de nationale luchthaven door de vorig jaar ingevoerde vliegtaks en wijken uit naar vliegvelden in België en Duitsland. Ook de economische neergang begint op het winkelcentrum Schiphol Plaza diepe sporen na te laten.

ANP
20 February 2009 08:21Gewijzigd op 14 November 2020 07:21
Schiphol heeft het moeilijk. Foto ANP
Schiphol heeft het moeilijk. Foto ANP

De horeca krijgt de zwaarste klappen. Die kreeg vanaf 1 januari 2008 al te maken met een algeheel rookverbod op Schiphol, waardoor veel klanten wegliepen.De vliegbelasting die op 1 juli werd ingevoerd betekende een tweede dreun, direct gevolgd door een ongekend snelle economische neergang.

„Vorig jaar was een triest jaar en dit jaar wordt misschien nog wel triester”, stelt bedrijfsleider Ariën Bos van koffiebar Pronto. Hij kreeg naast de al genoemde tegenslagen ook nog eens last van zware concurrentie.

Tegenover Pronto opende de populaire Amerikaanse koffieketen Starbucks onlangs een filiaal.

„Maar de vliegtaks heeft de meeste impact”, zegt Bos. „Vooral de tweede helft van het jaar was dramatisch.” De omzet is volgens de manager met 30 procent gedaald vergeleken met voorgaande jaren. „Helaas is dit de laatste tijd het normale beeld”, zegt Bos, wijzend op het grote aantal lege tafeltjes rondom de koffiebar.

De overburen, supermarkt Food Plaza, vergaat het al niet veel beter. „We zien het hard naar beneden gaan” aldus bedrijfsleider Rob Walet. „Januari is altijd een dramatische maand, en dit keer dubbelop.” Food Plaza trekt minder klanten en krijgt ook te maken met veranderend koopgedrag.

„Vroeger was geen enkele klant prijsgevoelig, maar dat is nu wel anders”, zegt Walet. Vooral luxe producten, zoals dure wijnen, blijven in de schappen liggen. Het bedrijf heeft al het mes moeten zetten in de personele bezetting.

„Eigenlijk zijn 10 van de 85 mensen overbodig. Maar we proberen het op te lossen door iedereen minder uren te geven”, aldus Walet.

Op het plein voor de hoofdingang beleeft ook de Oliebollerie, die buiten de drukke decembermaand vooral poffertjes en stroopwafels aan de man brengt, slappe tijden. Verkoper Erik Hopman wijt dat aan een combinatie van de vliegtaks en de economische malaise. Ook de val van het Britse pond speelt volgens hem een rol. „Er komen daardoor minder Britten vakantie houden, dat merk je wel.”

Niet alle ondernemers willen vertellen hoe hard de klap aankomt, maar bij veel zaken op Schiphol Plaza spreekt het personeel van een uitzonderlijk rustige periode.

Vrijwel alle winkels, van kleding en parfums tot reisbenodigdheden en elektronica, trekken minder klanten. Het is echter niet overal kommer en kwel. De verkoop van chocolade en bloemen lijkt vooralsnog weinig te lijden onder de malaise op Schiphol.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer