Knevel heeft spijt
Vaak verharden bij een geschil de standpunten. Dan staat niet meer de affaire zelf ter discussie, maar de integriteit van mensen. Dat gevaar bestaat rond de kwestie-Knevel. Hij zei vorige week in een tv-uitzending spijt te hebben van wat hij vroeger vertelde over de schepping in zes dagen van 24 uur. Er rees commotie. Te vrezen valt dat het gesprek vaak bleef hangen in veroordeling van Knevel zonder meer. Maar er is meer in het geding dan menselijke opinie.
Inmiddels heeft de EO-presentator opnieuw spijt. Hij gaat zich verontschuldigen bij de leden van de Evangelische Omroep. Via een open brief in het omroepblad Visie. Zo’n spijtbetuiging herstelt verloren sympathie. De vraag die echter direct om de hoek kijkt, is: Waarvan heeft Knevel spijt? Want soms kan een spijtbetuiging –verhullend– afleiden van de zaak waarom het gaat. Zo werkt dat nogal eens in de politiek. Of als een rechter verplicht tot excuus.Als een jongen een kameraad in elkaar slaat, kan dat tot spijt leiden. Omdat hij straf krijgt. Of omdat vader en moeder nijdig zijn. Ze moeten de in het gevecht gesneuvelde bril van het slachtoffer betalen. Maar als de vechtersbaas inziet, eerlijk bekent dat hij geen gelijk had, kan dat leiden tot berouw. Dat gaat niet alleen over het gevolg van de vechtpartij, maar over het feit dat er helemaal geen reden bestond voor slaan. Bij Knevel blijft het kennelijk bij spijt.
Knevel erkent dat hij door zijn manier van optreden mensen kwetste. Dat is sympathiek. Hij heeft er ook spijt van dat hij de indruk wekte het EO-standpunt te vertolken. Dat is hard nodig. Want ongetwijfeld hebben leden hierom hun lidmaatschap van de omroep opgezegd. Knevel belijdt echter nog steeds niet het geloof in de schepping in zes dagen van 24 uur. Hij heeft spijt over de gang van zaken, zegt EO-directeur Lock in deze krant. Kennelijk blijft het daarbij.
Zo stelt helaas ook de EO zich op. Lock nam afstand van Knevels optreden. „De verklaring van Andries hadden we nooit zo mogen uitzenden.” Knevel mag geen dagvoorzitter zijn van een mede door de EO georganiseerd Darwincongres. Maar als het erover gaat dat God in Exodus 20 zegt dat Hij de aarde en de hemel in zes dagen heeft geschapen, antwoordt Lock: „Daar doet de EO geen uitspraak over.” Het lijkt er dus op dat Lock inhoudelijk niet ver van Knevel afstaat.
Lock wil gesprek over het verschillend denken in de achterban. Hij gelooft „rotsvast” dat de Bijbel de waarheid spreekt. Maar hij bespeurt tevens dat in de „achterban” van de EO en het Reformatorisch Dagblad Bijbelgetrouwe christenen Genesis 1 anders lezen dan hijzelf. En hij vindt het niet goed dat EO voorheen alleen die ene lijn van de schepping in zes dagen van 24 uur proclameerde. Dat spoort met wat de vroegere EO-voorzitter ds. A. van der Veer schrijft op zijn weblog.
Journalisten weten heel goed wat woorden nadat ze gezegd zijn, kunnen uitwerken. Ze konden de huidige rel zien aankomen. Het zou lelijk zijn te suggereren dat het gebeuren in scène is gezet. Dus dat de omroep slechts op spectaculaire wijze in het nieuws bracht dat ze afscheid nam van het geloof in de schepping in zes dagen van 24 uur. Toch heeft de positiekeuze van de EO iets van een afscheid van het geloof van oprichters als Kits, Mateboer en Velema.
Wie goed luistert, hoort een van de oprichters zeggen: „Ik blijf erbij dat God de wereld in zes dagen van 24 uur schiep. Want anders raak ik op den duur ook mijn kostbare Jezus kwijt. Hij nam de menselijke natuur aan om in mijn plaats het gericht van God over mijn zonde te dragen.” Dat zijn overigens kardinale feiten die niet door een paar mensen anno 2009 van tafel vallen te vegen. Alle beïnvloeding van de kerk door de actuele cultuur ten spijt.