Christelijke slogans op bussen Londen
Drie christelijke organisaties in Engeland plaatsen advertenties op 175 bussen in Londen als reactie op atheïstische busreclame.
Drie organisaties reageren opcampagnevan atheïsten„Waarschijnlijk is er geen God. Maak je geen zorgen en geniet van het leven.” Sinds oktober rijden er in de Engelse hoofdstad bussen met deze slogan. De reclamecampagne wordt onder anderen gesteund door atheïstische wetenschapper Richard Dawkins en de Britse Vereniging van Humanisten.
Vanaf maandag gaan er ook bussen rijden met christelijke slogans, meldde de Engelse krant The Guardian vandaag. Drie organisaties hebben elk hun eigen reclameboodschap opgesteld.
The Christian Party, een kleine christelijke politieke partij, gaat reclame maken op vijftig bussen. Deze gaan de leus voeren: „Er is beslist een God. Word dus lid van The Christian Party en geniet van het leven.”
De Russisch-Orthodoxe Kerk heeft de tekst opgesteld: „Er is een God. Geloof. Maak je geen zorgen en geniet van het leven.” Vijfentwintig bussen gaan hiermee rondrijden.
De Trinitarian Bible Society ten slotte, die banden heeft met de Gereformeerde Bijbelstichting in Nederland, heeft gekozen voor een Bijbeltekst. Op honderd bussen komt Psalm 53:1 te staan: „De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God.”
Het idee voor de atheïstische busreclame werd vorig jaar juni geopperd door schrijfster Ariane Sherine. Zij ergerde zich aan de vraag op een bus: „De Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?”
De Advertising Standards Authority (ASA), de Engelse reclamecodecommissie, heeft inmiddels 150 klachten ontvangen over de atheïstische busreclame. Veel klagers vinden de slogan beledigend voor christenen. Volgens de ASA is de campagne van de atheïsten echter niet in strijd met de reclamecode.
De reclamecampagne van de atheïsten vindt inmiddels in diverse landen navolging. In Nederland zijn drie humanistische organisaties een inzamelingsactie gestart om bussen te voorzien van de atheïstische slogan.
De Bond tegen het vloeken meldde vorige week te overwegen om in te haken op de atheïstische campagne. Het bestuur van de bond heeft woensdag echter besloten daarvan af te zien. De bond moet een afbakening maken als het gaat om het reageren in het publieke domein, aldus woordvoerder Peter Smit. „Deze slogan gaat over het bestaan van God, wij gaan over de eer van Zijn Naam. Wij beperken ons in het reageren tot het directe bespotten en belachelijk maken van God.”
Bovendien zou een slogan die naar God verwijst geweigerd worden door reclamemaatschappijen geeft Smit aan. „De drie humanistische organisaties hebben ook al te horen gekregen dat hun tekst niet op de bussen mag.”