Darwinjaar (IV)
Professor W. J. Ouweneel (RD 30-1) wil beweren dat je geen logisch antwoord krijgt op de vraag of de scheppingsdagen 24 uur hebben geduurd. Van wie wil hij dat antwoord hebben: van de seculiere wetenschap, of van de Schepper van hemel en aarde?
Wie zijn wij eigenlijk, vergeleken bij een God die in wijsheid en verstand zo eeuwig en mijlenver uitsteekt boven het mensenverstand. Het wordt duidelijk of je Genesis 1 in geloof wilt aannemen of niet. Geloven is in het Hebreeuws ”He emin”, amen zeggen op wat God zegt in Zijn Woord. Amen betekent: voor waar houden. In Genesis 1 wordt het Hebreeuwse woord ”jom” gebruikt, dat je kunt vertalen met: dag. Dit hoeft inderdaad niet letterlijk te betekenen een dag van 24 uur. Denk bijvoorbeeld aan de Bijbelwoorden „de dag van de wrake van onze God.” Maar hier in Genesis wordt duidelijk en eenvoudig gesteld, Gen. 1:5b (Statenvertaling): „Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.” Dr. Bijlsma schrijft hierover, in zijn boek ”Aan de basis”, deel 2, blz. 15: „De Joodse indeling van een etmaal laat de dag beginnen bij de avond. Het eerste deel is dan de nacht en het tweede deel is dag.” Volgens de wetten van de logica (als p dan q is) is de dag die hier genoemd wordt een etmaal van 24 uur. Als het zo simpel en duidelijk in het boek van mijn Vader staat, geloof ik dat. Het doet mij verdriet dat Ouweneel onze kerken, en in het bijzonder de evangelische gemeenten, zeer schadelijk beïnvloedt met zijn denkbeelden. Ik zou prof. Ouweneel in liefde willen vermanen terug te keren tot een belangrijk fundament van de Reformatie: ”Sola Scriptura de conditio sine qua non”. Alleen het Woord van God.H. Kamphuis
Wolfshoek 5
8303 KT Emmeloord
Karikaturen
Volgens het commentaar in RD 2-2 wil de schrijver de wederzijdse karikaturen die moslims en christenen van elkaar hebben, uit de weg ruimen. Dat is een goede zaak. Niet alle moslims zijn terroristen en niet alle christenen zijn zedeloos.
Maar je moet niet overdrijven. Als hij schrijft: „echtscheiding is voor moslims een heikel punt”, dan maakt de schrijver een grote fout. Juist op dit punt steekt de kerk gunstig af bij de islam. In Egypte en andere moslimlanden worden christenen geregeld moslim omdat zij willen scheiden, en dat is voor de koptische en andere oosterse kerken juist taboe.
Jenö Sebök
Van Weesstraat 1
3882 VE Putten
OV-chipkaart
„Winkelend publiek past zich aan chipkaart aan”, las ik in RD 2-2. Hierbij gaat het over de Rotterdamse metro, waar het afgelopen weekeinde de OV-chipkaart werd ingevoerd. Volgens het bericht „paste het winkelend publiek en wintersporters die bij terugkomst in het ‘chiptijdperk’ waren beland, zich allemaal aan de OV-chipkaart aan.”
Hoezo? Moet er tegenwoordig in Rotterdam al worden betaald om winkels binnen te mogen? En kan dat dan alleen maar met de OV-chipkaart?
Henk Heiden
Archimedeslaan 12
4904 HK Oosterhout (NB)
Calvijn op kotter
Volgens RD 29-1 wil men het nieuwe boek ”Calvijn na 500 jaar” binnenkort presenteren tijdens een vaarttocht met een Urker kotter. Synodepreses ds. G. de Fijter van de Protestantse Kerk in Nederland heeft eraan herinnerd dat Calvijn zei bereid te zijn zeven zeeën te bevaren als hij daarmee de eenheid van de kerk dichterbij kon brengen. Die eenheid is er tijdens Calvijns leven niet gekomen, en ook later niet. Tegenwoordig wil men alles bijeen hebben. Dat moet toch kunnen, wordt gezegd. Buiten Gods Woord om is die eenheid echter onmogelijk, al zouden alle betrokkenen zich calvinist noemen. Laten wij allen in de voetstappen van Calvijn gaan en ons houden aan Gods onfeilbaar Woord. Dat zal strijd kosten, „want gij zult gehaat worden van allen om Mijns Naams wil.” Calvijn heeft het aan den lijve ondervonden: wat is hij vervolgd toen hij als jonge man de ‘moederkerk’, de Rooms-Katholieke Kerk, verliet. Hoe moest hij steeds weer vluchten. Het ging hem om de ere Gods, zoals hij het eens verwoordde: „Een hond bast als hij ziet dat men zijn meester te na komt. Welk een lafaard zou ik zijn, zo ik stom bleef en mijn stem niet verhief als Gods waarheid wordt aangetast.” Hoe is hij verguisd en vernederd, tot op de dag van vandaag toe.
Eenieder leze voor zichzelf het rijke Evangelie in Joh. 17.
H. Nitrauw
Merelweg 41
8191 XR Wapenveld