„Europese slooppremie voor auto’s nodig”
Huidig EU-voorzitter Tsjechië pleit voor een Europese regeling voor schrootpremies bij het inleveren van oude, vervuilende auto’s. De Europese Commissie moet snel met een voorstel daartoe komen, stelde de Tsjechische vicepremier Alexandr Vondra woensdag voorafgaand aan een debat over de autosector in het Europees Parlement.
De subsidie moet het aantrekkelijker maken om de auto’s weg te doen en nieuwe te kopen. „Dat kan de autofabrikanten in de EU een handje helpen. De productie was vorig jaar 8 procent lager. De vooruitzichten voor dit jaar zijn nog slechter", zei Vondra.Hij wees erop dat enkele EU-landen, zoals Frankrijk, Oostenrijk en Spanje, zelf al sloopsubsidies voor oude auto’s hebben aangekondigd om de fabrikanten en het milieu te helpen. „Een EU-regeling moet voorkomen dat er een wedloop ontstaat tussen de landen, met allerlei concurrentie vervalsende omstandigheden", zei Vondra.
Wie in Duitsland een auto van ten minste negen jaar oud inruilt voor een nieuw exemplaar, krijgt van de Duitse overheid 2500 euro. Om misbruik te voorkomen, moet de auto wel minstens een jaar op naam van de laatste eigenaar hebben gestaan.
In Nederland heeft in elk geval de gemeente Den Haag zo’n sloopregeling. Amsterdam heeft plannen voor een slooppremie voor vuile auto’s, onderdeel van een groter plan om de lucht te zuiveren, ook door middel van milieuzones.
EU-commissaris Günter Verheugen (Industrie) heeft in november al gezinspeeld op een Europese inruilpremie voor oude auto’s. Hij opperde toen een subsidie voor mensen die een auto van minstens tien jaar oud inruilen voor een nieuw, milieuvriendelijk model. Naar verluidt dacht hij aan een premie van 3000 euro.
Bovag en RAI Vereniging pleiten al lang voor een Nederlandse sloopregeling. Milieuminister Cramer zet in op een regeling voor bestelauto’s omdat die in de stad voor de meeste milieuvervuiling zorgen. Het CDA zet daar vraagtekens bij. Cramer zegde woensdag de Tweede Kamer toe binnen drie weken duidelijkheid te geven over de onderhandelingen met de branche. Ze liet doorschemeren dat het rijk meebetaalt aan de regeling, terwijl ze eind vorig jaar zei de branche daarvoor helemaal te willen laten opdraaien.