Gevecht voor een plek in Schoonrewoerd
„Ik weet ook wel dat we niet zo fijn zitten. Maar ik zit daar wel sinds 1971 en word nu als een hond weggejaagd.”
Het werd transporteur Pieter Burggraaf dinsdagavond na de zitting van de Leerdamse bezwarencommissie even te veel. De gemeente eist dat de inwoner van Schoonrewoerd een deel van zijn parkeerterrein op Overheicop ontruimt. Burggraaf verzet zich daar fel tegen. „Het betekent het einde van mijn bedrijf. Ik heb geen geld voor verplaatsing.”De firma Burggraaf zit al bijna veertig jaar op dezelfde plek. Vader Pieter en zijn zoons Dirk en Ronald runnen een transportbedrijf van vijftien vrachtwagens dat voornamelijk actief is in Nederland en België. Aan de rand van Schoonrewoerd ligt het complex, dat bestaat uit een garage voor kleine reparaties, een kantoor, een bedrijfswoning en een parkeerplaats van circa 2200 vierkante meter voor de vijftien vrachtwagens. De helft van die parkeerplaats past binnen het bestemmingsplan; de rest –ongeveer 1200 vierkante meter– heeft een agrarische bestemming en wordt dus illegaal gebruikt.
Dit deel van het parkeerterrein is eveneens eigendom van Burggraaf en werd door hem in 1992 ter beschikking gesteld aan de provincie. Die verhardde het terrein tijdens de aanleg van de rondweg rond Schoonrewoerd en gebruikte het destijds als parkeerplaats voor voertuigen en de opslag van materialen. Toen de rondweg in 1994 klaar was, nam Burggraaf de parkeerplaats in gebruik voor zijn wagenpark.
Hoewel de gemeente de afgelopen veertien jaar via twee of drie brieven liet weten dat dit strijdig is met het bestemmingsplan, wees niets erop dat men alsnog zou gaan handhaven. Burggraaf beschikt zelfs over een goedkeuring voor een milieuvergunning uit 1996, waarop een tekening van zijn hele bedrijf staat met een handtekening van de toenmalige burgemeester. „Handhaving werd niet in het vooruitzicht gesteld. Burggraaf mocht erop vertrouwen dat de gemeente na vijftien jaar niet meer in actie zou komen”, vindt zijn raadsman mr. Punt.
Maar afgelopen najaar kreeg Burggraaf te horen dat men voor 2 februari het illegale deel van de parkeerplaats moest afstoten door de verharding te verwijderen. Anders zou een dwangsom van 7500 euro per week met een maximum van 75.000 euro worden opgelegd. Burggraaf stapte naar de rechter in Dordrecht, die hem in ieder geval meer tijd gunde. Het college moest zich volgens de rechter eerst uitspreken over het bezwaarschrift dat Burggraaf heeft ingediend. Als dat negatief uitpakt, krijgt de transporteur nog zes weken om de zaak in orde te brengen.
Advocaat Punt bestreed de gemeentelijke visie dat men na vijftien jaar gedogen eindelijk gaat handhaven. „Er speelt iets anders. Het bedrijf is aangewezen om naar transportcentrum Schelluinen-West te verhuizen. Het handhaven wordt gebruikt om dat project te laten slagen. Dat maakt het besluit tot handhaving onrechtmatig.”
Hij onderbouwt die visie met de reactie van het college op schriftelijke vragen van SGP’er A. Keppel. Portefeuillehouder T. Dijkstra stelde toen dat bedrijven worden gemotiveerd om naar Schelluinen te verkassen door ”pull- en pushfactoren”. „Pushfactoren bestaan uit handhaven op bestemmingsplannen en milieuvergunningen”, aldus de wethouder.
Voor de bezwarencommissie maakte Burggraaf gisteravond duidelijk dat gedwongen verhuizing het einde van zijn bedrijf betekent. „Nu parkeer ik gratis op eigen terrein. Aankoop van een soortgelijke locatie kost 1 miljoen.”
De commissie doet op korte termijn uitspraak. B en W zijn niet verplicht dit advies op te volgen. Burggraaf liet gisteren weten alle juridische middelen aan te wenden om zijn huidige plek te behouden. „Al moet ik naar het Europese Hof.”