Binnenland

EU strijdt over dikmakers op verpakking

BRUSSEL (ANP) – Zakjes chips en vele andere voedingsverpakkingen zijn dit voorjaar de inzet van strijd bij EU-instellingen en lobbyisten. Hoeveel cijfers over het dikmakende zout, suiker en vet moeten er op het etiket?

3 February 2009 14:28Gewijzigd op 14 November 2020 07:13

Nu al staan vakjes met zulke cijfers op steeds meer producten. Dat varieert nu van de helft van de producten van Cadbury (Stimorol, Bubblicious) tot 90 procent bij Unilever (Becel, Lipton, Magnum). Eind van dit jaar wil de voedingssector dat de info op alle verpakte voeding in de EU te lezen is.De Europese Commissie heeft de EU-landen en Europarlement voorgesteld de informatie uit te breiden. De Commissie denkt daarbij aan een vermeldingsplicht van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Met percentages is aangeduid hoe een reep chocola zich verhoudt tot de daglimiet aan suiker of vet.

Onderzoek in november in diverse grote EU-landen toont dat slechts 18 procent van de consumenten regelmatig naar de voedingscijfers kijkt. De meesten zeiden de informatie wel te begrijpen.

Sommige Europarlementsleden willen echter meer duidelijkheid. Percentages en grammen: dat vergt een rekenmachine. En wat zegt zo’n suikerlimiet eigenlijk? Grote actieve mannen mogen meer eten dan bijvoorbeeld kleine vrouwen met een kantoorbaan.
PvdA-Europarlementslid Corbey pleit daarom voor een kleurensysteem. Ze denkt aan gouden cijfers voor bijvoorbeeld suikervrije koekjes. Voor koekjes met iets meer suiker of vet wil ze cijfers in zilver of wit. Suggesties voor de stoplichtkleuren rood-oranje-groen zijn voor Corbey te confronterend.

De voedingsfabrikanten zijn niet zo dol op kleuren. De indeling is volgens hen te simpel en betuttelend. „Mensen denken bij rood aan: niet doen. Maar sommige stoffen heb je gewoon nodig, zoals gezonde vetten. Maar dat gezonde vet zou op het etiket dan toch rood aangeduid zijn”, zegt Truus Huisman, directeur EU-zaken bij Unilever. In plaats van kleuren verwacht Unilever meer duidelijkheid door logo’s, zoals het ’Ik kies Bewust’-logo.

Twistpunt is nog waar alle cijfertjes en lettertjes moeten komen: voorop of achterop. „De voorkant is niet altijd mooi en praktisch”, vindt Huisman van Unilever. „De cijfers passen soms niet allemaal op de voorkant, zeker op kleine producten zoals een Cornetto-ijsje. De achterkant is beter”. Europarlementslid Corbey wil wel een samenvatting op de voorkant.

De extra cijfers zijn bedoeld om Europeanen gezonder te laten eten. Want Europeanen beginnen net zulke dikkerds te worden als Amerikanen. Maar de EU heeft meer wapens ingezet in de strijd tegen de kilo’s. Brussel verplicht voedingsbedrijven al om minder reclame te richten op kleine kinderen.

De producten worden zelf al gezonder. Unilever heeft de laatste jaren al veel ongezonde ingrediënten geschrapt. „Zo’n 37.000 ton slechte vetten sinds 2006”, zegt directeur Huisman. „Het zal niet makkelijk zijn om nog verder te gaan. Maar ik denk dat we met ijs nog een doorbraak kunnen verwachten: een ijsje met een hoog fruitgehalte en toch minder suiker en vet. Lekker toch?”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer