Binnenland

Mogelijk ook anti-Allahslogans op bussen

De reclamebussen voor het atheïsme zullen bij voldoende geldelijke steun ook specifieke anti-Allahleuzen bevatten.

Binnenlandredactie
27 January 2009 11:38Gewijzigd op 14 November 2020 07:10
AMSTERDAM - Drie atheïstisch getinte organisaties willen bussen met reclame voor het atheïsme in Nederland laten rondrijden. De initiatiefnemers hebben zich laten inspireren door Groot-Brittannië, waar ook zo’n campagne is gehouden. Foto EPA
AMSTERDAM - Drie atheïstisch getinte organisaties willen bussen met reclame voor het atheïsme in Nederland laten rondrijden. De initiatiefnemers hebben zich laten inspireren door Groot-Brittannië, waar ook zo’n campagne is gehouden. Foto EPA

Dat zegt Floris van den Berg, directeur van de humanistische denktank CFI en initiatiefnemer van de atheïstische reclame-campagne in Nederland.Eerder deze maand kondigden drie atheïstisch getinte organisaties dat zij later dit jaar bussen met reclame voor het atheïsme in Nederland willen laten rondrijden. De initiatiefnemers hebben zich laten inspireren door Groot-Brittannië, waar ook zo’n campagne is gehouden.

Van den Berg ziet graag dat alle bussen in de randstad met de reclame rijden. De actie van de vrijdenkers is echter afhankelijk van giften en sponsorgelden. „Daar hangt dus ook de grootte van de actie van af.”

Als het aan hem ligt, wordt de actie uitgebreid en gespecificeerd richting de verschillende religies in Nederland. „Dan komen er specifieke bussen met reclame tegen God, Allah en Jahweh. We sluiten de komst van anti-Allahslogans dus zeker niet uit. Voorlopig blijft het echter bij de slogan: ”Er is waarschijnlijk geen God. Durf zelf te leven en geniet van dit leven!”

Dat er in eerste instantie nog geen bussen met een anti-Allahtekst gaan rondrijden kan Van den Berg uitleggen. „De term God is ook een soort containerbegrip. Maar als de actie goed loopt, volgt er meer. De tweede reden waarom we met deze uiting starten, is omdat christenen meer gewend zijn. Moslims geven veel eerder een heftige reactie. Ik ben dan ook banger voor boze moslims dan voor boze christenen.”

De actie heeft niet als doel gelovigen te kwetsen of te beledigen. „Het gaat vooral om de positieve boodschap voor de 60 procent niet-gelovigen in Nederland.”

Dat er „waarschijnlijk” in de kreet staat, heeft drie redenen volgens Van den Berg. „Allereerst kun je het niet-bestaan van iets niet bewijzen. Ten tweede hebben we dan een grotere doelgroep, want zo bereiken we ook de agnosten. En als laatste hebben we dan een grotere kans dat de reclamecodecommissie de uiting accepteert.”

„Een klacht wordt pas in behandeling genomen als de reclame gerealiseerd is”, zegt Stichting Reclame Code in een reactie. „Uiteindelijk beoordeelt een commissie of de bewuste reclame verantwoord is.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer