Bijbelproject ThUK gesteund door NBG
Het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) draagt financieel bij aan het onderzoek ”De Nieuwe Bijbelvertaling gewogen” aan de Theologische Universiteit van de Gereformeerde Kerken in Nederland te Kampen (ThUK).
Prof. dr. F. de Lange, rector van de universiteit, meldde dit in de rede die hij vrijdagmiddag uitsprak tijdens de 148e dies natalis. Het was een van de ”fata academica”, de lotgevallen van de academie in het afgelopen jaar. Het NBV-onderzoek staat onder leiding van prof. dr. C. Houtman en wordt uitgevoerd door dr. K. Spronk. Het project loopt tot 2005.
Per 1 december, de officiële peildatum, stonden 206 studenten aan de ThUK ingeschreven. Het afgelopen jaar meldden zich 49 nieuwe studenten: achttien voltijders en 31 deeltijders. Zes promoties hadden plaats. Momenteel staan 21 studenten ingeschreven voor het afstandsonderwijs dat de universiteit sinds 4 september in samenwerking met de LOI verzorgt.
Verder loopt er een onderzoek naar de manier waarop studenten van de Vrije Universiteit (VU) toegang kunnen krijgen tot de predikantsopleiding. De SoW-kerken erkennen de VU niet meer als opleidingsplaats. Het vooralsnog informele overleg hierover vordert, aldus prof. De Lange. „We zijn optimistisch over het bereiken van een voor alle betrokkenen aanvaardbare uitkomst.”
In zijn diesrede over ”Het werk van barmhartigheid” stelde prof. De Lange dat barmhartigheid een sleutelbegrip in de christelijke moraal vormt. Dat de ene mens de ander die in nood verkeert daadwerkelijk te hulp komt, is voor de rector het minste wat christelijke ethiek inhoudt.
De hoogleraar ethiek ging in op de vraag wat we ons bij het begrip barmhartigheid moeten voorstellen. Barmhartigheid is volgens hem een spontaan en excessief (bovenmatig) handelen, waarbij motieven en redenen er minder toe doen dan feitelijk gedrag. Wie zich barmhartig ontfermt over een ander, zet, aldus prof. De Lange, gevestigde sociale rollen en posities onder druk, doorbreekt die, en keert die om door het slachtoffer op te richten en zichzelf te vernederen.
Hierbij gaat het volgens hem niet om een „spitsvondige theologische constructie. Het is een lichamelijk, zwaar werk.”
Moraal is meer dan slechts een sociale code, een functioneel stelsel van normen en waarden, betoogde hij. „In de manier waarop mensen elkaar te hulp schieten of dat weigeren, is er iets ultiems in het geding, dat beslist over wat wij als mensen waard zijn. In de barmhartigheid gaat om het heil van de ziel.”