Economie

Het broodje speciaal van Axxicom

Voor luchtreizigers is de Airport Caddy van Axxicom een bekend voertuig. In de aangepaste golfkar vervoert het dienstverlenende bedrijf passagiers die slecht ter been zijn over Schiphol. Een stabiele tak van sport in een voor uitzendbureaus magere tijd. „Op dit moment voeren we gesprekken met London Heathrow.”

20 January 2009 10:12Gewijzigd op 14 November 2020 07:07
SCHIEDAM – Een aansprekende activiteit van Axxicom is Airport Caddy op Schiphol, waar de Schiedamse onderneming sinds 2003 passagiers met een verminderde mobiliteit en alleen reizende kinderen begeleidt. „Airport Caddy is echt het broodje speciaal van onz
SCHIEDAM – Een aansprekende activiteit van Axxicom is Airport Caddy op Schiphol, waar de Schiedamse onderneming sinds 2003 passagiers met een verminderde mobiliteit en alleen reizende kinderen begeleidt. „Airport Caddy is echt het broodje speciaal van onz

Met gemiddeld 400 werknemers en een omzet van pakweg 20 miljoen euro over 2008 is Axxicom een kleine telg binnen het internationale familiebedrijf Facilicom. „Maar wel een vernieuwende club”, vindt divisiedirecteur Simone Schraepler.Aanvankelijk was Axxicom een intern uitzendbureau voor de eigen holding, waaronder bedrijven als Trigion Beveiliging en Breijer Bouw en Installatie vallen. Inmiddels leveren externe klanten 80 procent van de omzet. De laatste jaren groeide Axxicom vooral door de overname van deelprocessen van bedrijven. De meest aansprekende activiteit op dit gebied is Airport Caddy op Schiphol, waar de Schiedamse onderneming sinds 2003 passagiers met een verminderde mobiliteit en alleen reizende kinderen begeleidt.

„We helpen deze mensen vanaf hun aankomst op de luchthaven tot en met de boarding van het vliegtuig of omgekeerd. In 2008 waren dat zo’n 230.000 bewegingen over de luchthaven. Veel luchtvaartmaatschappijen besteedden deze activiteit uit omdat het een arbeidsintensief en complex proces is. Airport Caddy is echt het broodje speciaal van onze divisie.”

Op 28 juli vorig jaar werd een nieuwe Europese richtlijn van kracht. Die bepaalt dat het vervoer van mindervalide passagiers niet meer door de luchtvaartmaatschappijen mag worden geregeld, maar onder verantwoordelijkheid van de luchthavens valt. Die moeten zorgen voor deugdelijke voorzieningen voor gehandicapte reizigers. „Daarbij hoort ook het ondersteunen van mensen die zich niet zelfstandig over de luchthaven kunnen verplaatsen. Dat stuk hebben wij van de directie van Schiphol overgenomen. De begeleiding van alleenreizende kinderen valt nog wel onder verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappijen.”

Airport Caddy is een stabiele tegenhanger van de uitzendpoot van Axxicom, die veel gevoeliger is voor conjuncturele schommelingen. „Over het algemeen gaat bij een recessie eerst de flexlaag binnen de bedrijven eruit. Aan de andere kant biedt economische neergang ons juist kansen als het gaat om het overnemen van bepaalde bedrijfsprocessen. We exploiteren die voor eigen rekening en risico, dat kan heel aantrekkelijk zijn voor bedrijven.”

Met Airport Caddy timmert Axxicom ook buiten de grenzen aan de weg. Facilicom België levert sinds 2007 dezelfde dienst op de Brusselse luchthaven Zaventem. In het achterliggende jaar is de Franse luchthaven Charles de Gaulle aan het rijtje toegevoegd. „De activiteiten worden daar uitgevoerd onder de vlag van Axxicom Airport Caddy France. Op dit moment voeren we gesprekken met London Heathrow.”

Op Schiphol nam Axxicom het transport van mindervalide reizigers over van IHD (International Help to the Disabled) Schiphol Service. In 2007 deden andere commerciële organisaties mee in de aanbestedingsprocedure. Dat Axxicom er opnieuw met de kluif vandoor ging, is volgens Schraepler te danken aan de scherpe prijs-kwaliteitverhouding. „We zijn voor dit proces ISO gecertificeerd. Elke andere partij kan zich bij de nieuwe aanbesteding melden, maar we hebben inmiddels een grote voorsprong.”

De meeste passagiers met mobiliteitsproblemen komen bij Axxicom Airport Caddy via hun reisbureau of de luchthaven. „Een deel neemt zelf contact met ons op. Deze doelgroep gaat in het algemeen goed voorbereid op reis.” Aanmeldingen vanuit Nederland leveren zelden problemen op. Dat ligt anders bij aanvragen vanuit het buitenland. „Dan zijn we afhankelijk van de informatie van luchtvaartmaatschappijen. Dat gaat nog lang niet goed genoeg. Mindervalide reizigers worden voor een deel niet aangemeld, voor een deel verkeerd. Dan staan we met de Caddy gereed terwijl het een rolstoel moet zijn, of omgekeerd. Dat is vervelend, zeker als mensen een aansluitende vlucht moeten halen.”

Het overnemen van deelprocessen ziet de directeur van Axxicom ook voor de komende jaren als de belangrijkste groeimarkt voor haar divisie binnen Facilicom. „Het kan van alles zijn, van het beddenvervoer in een ziekenhuis tot de huishoudelijke hulp die thuiszorgorganisaties bieden. We werken op dat gebied al samen met Aveant. De zorg is verantwoordelijk voor de ”cure” en de ”care”, wij richten ons op de derde c. De ”comfort”. Ook Airport Caddy past binnen dat concept.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer