Economie

Geen crisis bij Bol.com

Webwinkel Bol.com heeft in 2008 weinig gemerkt van de economische teruggang en is ook in 2009 niet van plan zich hier veel van aan te trekken.

ANP
15 January 2009 08:51Gewijzigd op 14 November 2020 07:05
UTRECHT - Bol.com heeft geen last van de economische teruggang. Foto ANP
UTRECHT - Bol.com heeft geen last van de economische teruggang. Foto ANP

Het bedrijf zag zijn omzet en winst vorig jaar sterk stijgen en verwacht ook dit jaar stevige groei. De verkopen van Bol.com deden het vooral in de sinterklaas– en kerstperiode goed. In december werd een omzetstijging van 50 procent geboekt en 1 december was met 400.000 bezoekers die 80.000 aankopen deden een recorddag voor het bedrijf. Over heel 2008 groeide de omzet van Bol.com met ruim 30 procent tot 224 miljoen euro.Over de vooruitzichten voor 2009 is Bol.com zeer positief. „De paar procent marktdaling die wij verwachten door de crisis zal op onze groei weinig invloed hebben", zei Daniel Ropers, de algemeen directeur van het bedrijf.

Ropers ziet in Bol.com een directe concurrent voor traditionele winkels en denkt ook ten koste van hen te kunnen groeien. „In een tijd van crisis worden de kaarten opnieuw geschud. Consumenten zullen zich uitgebreider oriënteren". En als ze zich georiënteerd zullen ze volgens Ropers steeds vaker bij Bol.com uitkomen om hun boeken, cd’s, laptops en televisies te kopen.

Dat het bedrijf succesvol is in het gevecht om de klant blijkt onder meer uit de verkopen van cd’s en dvd’s. Consumenten gaven hier in 2008 minder aan uit, maar Bol.com zag de verkoop met dubbele cijfers groeien.

Van de producten die Bol.com aanbiedt, neemt de verkoop van elektronica het snelst toe. Na de boeken waar de site groot mee is geworden, leveren mp3–spelers, spelcomputers en andere gadgets nu de grootste bijdrage aan de omzet van het bedrijf.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer