Economie

Internetprovider moet klant beter voorlichten

Providers zijn verplicht hun klanten voor te lichten over risico’s op internet. Over de manier waarop heeft telecomwaakhond OPTA woensdag richtlijnen gepubliceerd.

Redactie economie
14 January 2009 12:14Gewijzigd op 14 November 2020 07:05

De OPTA beschrijft acht risico’s waarover de consument minimaal voorlichting moet krijgen, zoals ongewenste e-mail (spam), e-mail bedoeld om gebruikers persoonlijke gegevens te ontfutselen (fishing), spyware, identiteitsdiefstal en het risico dat de gebruiker geconfronteerd wordt met ongewenste websites, zoals websites die niet geschikt zijn voor kinderen.Providers moeten hun klanten eveneens inlichten over manieren om internetrisico’s te bestrijden. Doen zich de komende tijd nieuwe risico’s voor, dan moet ook daarover voorlichting komen.

De OPTA heeft eind vorig jaar bij zo’n 35 providers bekeken in hoeverre hun voorlichting aan de minimumeisen voldoet. Bij het overgrote deel (ongeveer dertig) was de voorlichting onder de maat. Over twee maanden volgt een nieuwe controle. Providers die in gebreke blijven, kan een dwangsom worden opgelegd.

Consumenten met klachten over de voorlichting over internetrisico’s kunnen dit bij hun provider melden. Daarnaast kunnen ze een signaal achterlaten bij de aan de OPTA gelieerde website consuwijzer.nl.

De OPTA zet zich actief in voor de bestrijding van spam. Vorig jaar heeft de waakhond vijf boetes opgelegd van in totaal 624.000 euro. Klachten op dit vlak kunnen consumenten indienen bij spamklacht.nl.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer