Deel vorstschade aan asfalt hersteld
DEN HAAG – De vorstschade aan de wegen is gedeeltelijk hersteld. De afgelopen dagen is echter ook een aantal nieuwe stukken weg beschadigd geraakt, meldde Rijkswaterstaat maandag.
Op de snelweg A10 ter hoogte van de Zeeburgertunnel zijn rijstroken afgesloten wegens reparatie. Op de andere nieuwe plekken zijn maatregelen nog niet nodig.Bijna 400 automobilisten hebben een schadeclaim ingediend bij Rijkswaterstaat, zo bevestigde de wegbeheerder vanmorgen. Ze willen dat Rijkswaterstaat de schade aan auto’s vergoedt die de afgelopen tijd ontstond doordat steentjes door de vorst losraakten uit het asfalt.
Volgens een zegsman worden de claims de komende tijd beoordeeld. Verzoeken om schadevergoeding worden alleen gehonoreerd als de schade aan de weg te laat is ontdekt en als er onvoldoende is gewaarschuwd. Automobilisten met schade kunnen contact opnemen met de informatielijn van Rijkswaterstaat, 0800-8002. De schade hoeft niet per se bij Rijkswaterstaat te worden ingediend; dat kan ook via de verzekeringsmaatschappij.
Asfalt is een mengsel van grind (of steenslag), zand en een zeer fijne vulstof dat met bitumen –een product uit de aardolie-industrie– aan elkaar wordt gekleefd. Door vorst raken er steentjes los. Dat leidde gistermorgen rond 5.45 uur tot een slippartij op de A1 bij Stroe, waardoor een auto achterstevoren naast de rijbaan belandde. Andere weggebruikers passeerden de auto rakelings.
Door het winterweer van de afgelopen weken is de vorstschade aan de wegen dit jaar groter dan anders. Het versnelde verval –door temperatuurverschillen en strooizout– treedt vooral op bij ouder asfalt waar lange tijd geen onderhoud aan is gepleegd. Door het telkens weer bevriezen en ontdooien groeien kleine, nauwelijks zichtbare scheurtjes in het wegdek uit tot grote scheuren.
Daarnaast is sprake van problemen bij het zeer open asfaltbeton (zoab) dat op steeds meer snelwegen wordt aangebracht. Dit is zeer kwetsbaar voor opvriezen, omdat er water in het asfaltprofiel loopt. Het losraken van steentjes leidt tot gaten en scheuren in het wegdek. De uiteindelijke schade zal pas na enkele maanden duidelijk zijn.
Rijkswaterstaat heeft weg-
inspecteurs ingezet om de schade te inventariseren. Op plaatsen waar dat nodig is, worden weggebruikers via de media en borden langs de weg gewaarschuwd en worden zo nodig snelheidsbeperkingen ingesteld. Waar mogelijk herstelt Rijkswaterstaat vorstschade door spoedreparaties. Een aantal weggedeelten werd daarvoor in de achterliggende week tijdelijk afgesloten. Wegwerkers frezen de slechte asfaltlaag weg of vullen ontstane gaten met tijdelijk reparatieasfalt.
Nieuw asfalt kan volgens Rijkswaterstaat alleen bij temperaturen boven het vriespunt worden aangebracht. De belangenvereniging van asfalteerders, VBW Asfalt, bestrijdt dat. Herstel bij strenge vorst is volgens de 
asfaltaannemers „geen enkel probleem. Wel moeten onder barre omstandigheden extra maatregelen worden getroffen om de kwaliteit duurzaam te garanderen.” Daarbij gaat het vooral om goede hechting met de koude onderlagen. „Asfalt moet warm worden verwerkt en op een extreem koude ondergrond koelt het te snel af. Dit kan worden voorkomen door de onderlaag vooraf te verwarmen. De technieken voor het verwarmen van de onderlaag zijn bekend. Er is apart materieel voor beschikbaar, maar ook het tijdelijk aanbrengen van verwarmde steen is een beproefde methode.”
Bij het asfalteren wordt asfalt met een temperatuur tussen de 120 en de 160 graden Celsius door asfaltspreidmachines over de ondergrond verdeeld met een snelheid van 6 tot 10 meter per minuut. Direct daarna zorgen walsen ervoor dat het asfalt-
pakket wordt verdicht.
De grote aandacht voor de snelwegen is begrijpelijk, maar de aandacht voor het lokale wegennet is zeker zo belangrijk, stelt VBW Asfalt. „Alle kleinschalige lokale schades bij elkaar zijn veel groter dan die op de doorgaande rijkswegen.”