Vrijgemaakten formuleren visie op Israël
De Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) werken aan een visiedocument over Israël. In een missiestatement noemen ze de vervangingstheologie -de gedachte dat de kerk in de plaats van Israël is gekomen- een „ernstige misvatting.” De verbondenheid met het Joodse volk is „fundamenteel en onopgeefbaar.”
Het tien punten tellende missiestatement is verschenen in de jongste nieuwsbrief van Stevaj (Stichting ter bevordering van evangelisatie aan het Joodse volk), een onderdeel van de Bat Tsion Commissie van de vrijgemaakte kerk van Ommen-West. Deze commissie bezint zich in opdracht van de GKV op de verhouding tot Israël. Doel is de bevordering van evangelisatie onder het Joodse volk door het leggen en onderhouden van contacten met Messiasbelijdende gemeenten in Israël of andere landen.De commissie rekent af met de gedachte dat de christelijke kerk in de plaats van het Joodse volk is gekomen. „Bij dat volk zijn en worden (nog steeds!) de gelovigen uit de volken ingelijfd als volwaardige huisgenoten van God en burgers van zijn rijk. Niet door Jood te worden maar door het geloof in de Messias. Geënt op de edele olijf.”
In de verklaring wordt nadrukkelijk gesteld dat alle beloften van God in Jezus Christus in vervulling gaan. „Dat geldt zowel voor het beloofde volk als voor het beloofde land en voor de blijvende stad waar Abraham naar uitzag. Het heeft ingrijpende en zelfs rampzalige consequenties, wanneer je dat ten aanzien van een van deze beloften loslaat.”
Volgens het document is er voor Joden die in Christus geloven, „zinvolle ruimte” voor besnijdenis, sabbat en andere Joodse feesten. „Het samen optrekken binnen de nieuwe gemeenschap in Christus mag er niet door worden belemmerd.”
Binnen de vrijgemaakte kerken is ”Israël” lange tijd een onderbelicht thema geweest, zegt ds. E. J. Oostland, waarnemend voorzitter van de Bat Tsion Commissie. „Na de Vrijmaking in 1944 zijn we lang bezig geweest met de opbouw van onze kerken. Er was wel aandacht voor zending en evangelisatie, maar Israël is wat uit beeld gebleven. Nu zijn we bezig met een inhaalslag.”
Volgens de predikant uit Ommen kregen vrijgemaakten nogal eens het verwijt een vervangingstheologie aan te hangen. „Er waren ook wel predikanten die dachten dat de kerk in de plaats van Israël was gekomen, maar dat standpunt is nooit officieel door een synode vastgesteld.”
Ds. Oostland signaleert dat er in de kerken veel over Israël wordt gepraat en geschreven, maar dat een eenduidige visie ontbreekt. Die is echter nodig om de evangelieverkondiging onder Joden beter onder de aandacht te brengen. Het missiestatement ziet hij als een eerste aanzet. „Binnenkort verschijnt een visiedocument, die we naar alle kerkenraden zullen sturen. Het zou mooi zijn als Israël ook op de landelijke agenda zou komen.”