Internet rukt op naar tv
Elektronicaproducenten blazen dit jaar nieuw leven in hun pogingen om internet op de beeldbuis te brengen. Nagenoeg alle grote fabrikanten van platte beeldschermen brengen modellen op de markt die populaire internetdiensten zoals YouTube (filmpjes) en Flickr (foto’s) ondersteunen.
Fabrikanten als Sony, Samsung en LG Electronics tonen deze week de nieuwe mogelijkheden op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, een van ’s werelds grootste handelsbeurzen op elektronicagebied. Ze maken daarbij gebruik van een ingebouwde verbinding voor snel internet aan de zij– of achterkant van het scherm.Belangrijke partner voor alle bedrijven is het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo!, dat de technologie aanlevert om de diensten gemakkelijk te kunnen raadplegen. Naast YouTube en Flickr kunnen gebruikers ook aandelenkoersen, nieuws en het weer bekijken op hun scherm.
Andere ontwikkelaars van internetdiensten kunnen ook op het technologieplatform terecht. Samsung heeft bijvoorbeeld ook eBay gestrikt, Sony maakt goede sier met internetwinkel Amazon.
Televisiefabrikanten zijn al enkele jaren bezig met de integratie van internet met televisie. Pogingen om de massa te bereiken, mislukten door te ingewikkelde technische oplossingen of doordat de concerns de technologie in eigen hand wilden houden. Met de inbouw van een (draadloze) internetverbinding, de komst van Yahoo! en een open platform zijn deze obstakels uit de weg geruimd.
Kopers van de nieuwe toestellen kunnen de internetdiensten gewoon met hun afstandsbediening raadplegen. USB–poorten moeten ervoor zorgen dat zij ook hun digitale foto’s, videobestanden en muziek op de tv kunnen aansluiten.
De CES in Las Vegas is voor elektronicafabrikanten een belangrijk podium om nieuwe technologieën te tonen. Dunne en energiezuinigere televisies voeren de boventoon. Daarnaast experimenteren bedrijven met 3D.
Grote afwezige is Philips. Het Nederlandse elektronicaconcern heeft zijn Amerikaanse televisietak en activiteiten op het gebied van dvd, Blu–ray en thuisbioscopen overgedragen aan het Japanse Funai en vond het daarom niet nodig om in Las Vegas te zijn. Twee jaar geleden pronkte Philips er nog met een platte tv die met diamanten was belegd.