Binnenland

Campagne vuurwerk na 10 jaar aangepast

De nieuwe vuurwerkcampagne benadert jongeren niet als roekeloze stunters, maar als mensen met een eigen verantwoordelijkheid. De tien jaar oude slogan ”Je bent een rund als je met vuurwerk stunt” is vervallen.

Binnenlandredactie
4 December 2002 08:54Gewijzigd op 13 November 2020 23:59

Dat bleek woensdagmorgen bij de presentatie van de nieuwe vuurwerkcampagne in Den Haag. De laatste twee jaarwisselingen werden de meeste ongevallen veroorzaakt bij het afsteken van officieel goedgekeurd vuurwerk. Daaruit blijkt, aldus de campagnemakers, dat je geen rund hoeft te zijn om toch vuurwerkslachtoffer te worden.

Afgelopen jaarwisseling waren er 960 geregistreerde vuurwerkongevallen. De slachtoffers werden behandeld op de EHBO-afdeling van een ziekenhuis. Er zijn vier hoofdoorzaken voor de ongevallen: onvoldoende afstand houden, uit de hand afsteken, niet stabiel neerzetten van vuurwerk en het slachtoffer worden van vuurwerk van anderen. Bij de laatste jaarwisseling waren bij een kwart van de ongevallen omstanders het slachtoffer.

Vuurwerk is in de ogen van jongeren pas gevaarlijk als je stunt en experimenteert met bijvoorbeeld strijkers, reuzenpijlen en mortieren. Dat blijkt uit onderzoek van de stichting Consument en Veiligheid ter voorbereiding op de nieuwe campagne. De grootste risicogroep, jongens van 13 tot 16 jaar, zegt de kans zeer klein te vinden om zelf slachtoffer te worden van een vuurwerkongeval.

Vuurwerk afsteken rond de jaarwisseling is groepsgedrag dat „met veel pret en spanning” gepaard gaat, aldus Consument en Veiligheid. Ze vindt dat een campagne daar „niet dwars tegenin” moet gaan. „Zelf vuurwerk afsteken is in Nederland cultuurgoed en wordt door jong en oud als een feestelijke gebeurtenis gezien.”

De nieuwe campagne confronteert met de oorzaken van vuurwerkongevallen en wijst op de mogelijkheden om het risico van een ongeval te verkleinen. Er zijn twee organisaties bij de campagne betrokken. De stichting Consument en Veiligheid verzorgt tussen 6 december en 2 januari elke dag tv-spotjes op zenders waar jongeren veel naar kijken. HALT Nederland geeft voorlichting op scholen en heeft speciaal voor dat doel een lespakket ontwikkeld.

Een aantal gemeenten en de Vereniging voor Reiniging en Afvalmanagement (NVRD) houdt op nieuwjaarsdag een schoonmaakactie. Er zullen vuilniswagens rondrijden met het opschrift ”Explosieven Opruimings Dienst” en de tekst ”Haal vuurwerkafval van de straat”. Gemeenten kunnen via posters, folders en advertenties in plaatselijke krantenhun inwoners stimuleren aan de actie mee te doen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer