Banken niet gedwongen tot service op platteland
Banken hoeven niet te vrezen voor het verplicht openhouden van vestigingen in dunbevolkte gebieden. Minister Hoogervorst van Financiën vindt wettelijke regels overbodig omdat banken zelf al initiatieven nemen om hun service op het platteland op peil te houden.
Dat heeft de bewindsman maandag de Tweede Kamer laten weten. Hoogervorst vindt niet alleen wegens de bestaande initiatieven van de banken een dwingende maatregel overbodig. Hij vreest ook dat Brussel een verplichte minimumdekkingsgraad in het kantorennetwerk zal afwijzen.
Hoogervorst reageerde maandag op kamervragen. Vooral de Tweede-Kamerfracties van PvdA, GroenLinks en D66 vrezen een sterk teruglopende dienstverlening op het platteland. De fracties hebben niet erg veel vertrouwen in de acties van de banken zelf.
De fracties zijn bang dat vooral ouderen en gehandicapten de dupe worden nu steeds meer bankfilialen in het buitengebied dichtgaan. De laatste jaren hebben grote bankbedrijven zoals ABN Amro en Rabobank kantoren gesloten om de kosten te drukken.
Hoogervorst is te spreken over de pogingen van banken de dienstverlening op peil te houden. Hij noemt als voorbeeld het initiatief om klanten gemakkelijker een overstap te laten maken naar een concurrerende bank. Volgens Hoogervorst moet een klant daartoe kunnen besluiten als deze de dienstverlening onder de maat vindt. Dit bevordert de concurrentie, aldus de VVD-bewindsman.
De Rabobank wil de komende jaren in kleine dorpen balies openen en die delen met diensten van bijvoorbeeld de gemeente of de politie.
Ook wil de Rabobank op het platteland meer geldautomaten plaatsen. ABN Amro begint volgend jaar een proef met een servicebus, waar klanten verscheidene financiële diensten kunnen afnemen. ABN Amro kwam tot dit idee in overleg met ANBO, een vereniging van vijftigplussers.