Omstreden spandoek Nazareth blijft hangen
Toeristen en pelgrims op weg naar de Kerk van de Aankondiging in Nazareth kunnen op spandoeken lezen dat Allah geen zoon heeft. Volgens christenen in Nazareth heeft een radicale islamitische groepering de teksten ruim een jaar geleden opgehangen. De spandoeken werden slechts één keer tijdelijk weggehaald. Niemand haalt het in zijn hoofd om de leuzen voorgoed te verwijderen.
De spandoeken hangen aan lantaarnpalen en bomen op het plein waar toeristen uit bussen stappen waarvandaan ze naar de in 1969 ingewijde rooms-katholieke kerk lopen. De kerk is gebouwd boven de grot waar volgens de christelijke traditie zich het huis van Maria bevond en waar de engel Gabriël de geboorte van Jezus aankondigde. De tekst op het spandoek is ontleend aan soera 112:1-4, ook Alichlas of De toewijding genoemd. Daarin staat dat Allah niet verwekt heeft noch verwekt is.Politicoloog Wadie Abunassar, rooms-katholiek en specialist in het Arabisch christendom en kerkelijke aangelegenheden in Israël, brengt het verschijnsel in verband met het dispuut tussen de radicale islamitische beweging en de gemeente Nazareth uit december 1997.
De gemeente wilde destijds op het terrein voor de basiliek een plein aanleggen. Radicale moslims wilden er een moskee bouwen waarvan de minaret van 86 meter hoger zou zijn dan de kerk. Volgens moslims bevindt zich op deze plaats het graf van Shahab al-Din, een neef van de Saladin die in 1187 bij Hattin in Galilea de kruisvaarders versloeg. Het dispuut leidde destijds tot spanningen tussen de moslimmeerderheid en de christelijke minderheid in de stad.
De illegaal aangelegde fundamenten van de moskee werden in juli 2003 op last van de regering verwijderd. De reacties waren destijds mild, ondanks waarschuwingen van de islamitische beweging dat afbraak zou leiden tot een „zee van bloed.” Moslims blijven echter op vrijdagen bidden op het plein.
Volgens Abunassar is de groepering ”Supporter van Allah” verantwoordelijk voor het ophangen van het spandoek. „Ze praten over de heroprichting van het kalifaat”, zegt hij. „Het gaat om een kleine groep fanatiekelingen.”
Op de vraag wie er verantwoordelijk is voor het feit dat de slogan blijft hangen, antwoordt hij: „We lopen we tegen serieuze politieke problemen aan. Juridisch gezien is dat de gemeente. Maar ze waagt het niet om er iets aan te doen, om maar niet de indruk te wekken dat zij zich mengt in een intern Arabisch conflict.”
De gemeente kan volgens Abunassar wel ingrijpen als de Israëlische autoriteiten of de politie de verwijdering zouden gelasten. „Als zulke spandoeken in Joodse gebieden hingen, werden ze binnen een paar uur verwijderd.” Als iemand op eigen initiatief de leus weghaalt, loopt hij het risico een gewelddadige reactie los te maken. „Iemand met verantwoordelijkheidsgevoel en een klein beetje wijsheid kijkt er wel voor uit in conflict te komen met een fanatieke groep.”
Abunassar heeft onderzoek gedaan naar het fundamentalisme in de drie monotheïstische godsdiensten. „Er bestaan belangrijke overeenkomsten”, concludeert hij. „Fanatici houden ervan te provoceren. Als je op deze provocaties reageert, beloon je hen.”
Burgemeester Ramiz Jaraisy weet van de spandoeken in het toeristische hart van zijn stad. „Het zijn islamitische leuzen. Ik geloof niet dat ze provocerend zijn voor wie dan ook. Mijn mening is dat het niet de juiste plaats en de juiste methode is om de teksten op te hangen.” Op de vraag waarom hij geen bevel tot verwijdering geeft, zegt hij: „We weten dat er fundamentalistische groepen zijn die de confrontatie zoeken. Ik wil hun die gelegenheid niet bieden.”
Ook het conflict tussen de gemeente en de islamitische partij van tien jaar geleden was volgens hem niet religieus van aard. Het bewijs daarvan is dat hij als Grieks-orthodoxe christen en behorend tot de communistische partij werd gekozen in een stad met een moslimmeerderheid. Het zou om plaatselijke onenigheid gaan, waarbij religie wordt gebruikt. „Het is namelijk gemakkelijk om emoties op te wekken met behulp van godsdienst. Zo werken fundamentalistische groeperingen.”
Ook het plan van een aantal zakenlieden om in Nazareth een 60 meter hoog kruis te plaatsen, wijst de burgemeester af. Het zou het grootste kruis ter wereld moeten worden. „Het idee is fout, omdat de stad al voldoende monumenten en symbolen heeft. In de eerste plaats is dat de Basiliek van de Aankondiging. Deze heeft een speciaal ontwerp. Als mensen dat zien, denken ze direct aan Nazareth”, aldus Jaraisy.