Website GeenStijl wil in omroepbestel
De populaire website GeenStijl wil een publieke omroep beginnen. Hoe die zendgemachtigde moet gaan heten is nog niet duidelijk.
De site heeft al wel de omroepvereniging Publieke Omroep Weldenkend Nederland En Dergelijke (Powned) opgericht, maakte Dominique Weesie, directeur van GeenStijl, gisteren bekend.Powned is een bekend begrip op GeenStijl. Het betekent dat je op die site publiekelijk bent afgegaan. GeenStijl moet voor 1 april minstens 50.000 leden zien binnen te halen om voor de omroepstatus in aanmerking te komen. De overheid heeft bepaald dat je voor omroeplidmaatschap minimaal 5,76 euro per jaar moet betalen (tientjesleden in het guldentijdperk).
Weesie noemt het behalen van het gewenste ledental nog geen gelopen race. „We hebben wel de indruk dat onze doelgroep de omroep ziet zitten, maar of hij ook echt gaat betalen is de vraag. We zijn al een tijdje serieus met dit plan bezig, maar we konden niet langer wachten, omdat je maar eens in de vijf jaar het bestel binnen kunt”, aldus Weesie.
De GeenStijlmedewerkers dubben nog over een naam en zijn vooral gecharmeerd van STER, net zoals de publieke reclameorganisatie. De afkorting zou in dit geval moeten staan voor Stijlloze Tv En Radio, maar Weesie weet nog niet of hij deze naam kan gaan voeren.
De website is dochter van het bedrijf van De Telegraaf. „De leiding van dat bedrijf is zeer te spreken over het initiatief”, bezweert Weesie. „Als wij een omroep worden, krijgen we ook de beschikking over de programmagegevens van alle andere omroepen.” De Telegraaf is daar zeer in geïnteresseerd omdat deze uitgever naast kranten (De Telegraaf, Sp!ts) ook een rtv-blad wil gaan uitgeven.
Behalve GeenStijl doen nog meer nieuwe organisaties een gooi naar het omroepschap. Zo wenst de Rotterdamse politicus Sörensen een populistische omroep, is een dierenorganisatie bezig met het opzetten van omroep Piep, wil zanger Gordon een homo-omroep en zijn cultuurliefhebbers bezig met Omroep C.