Economie

Supermarkten zijn recessieproof

Supermarkten lijken nog weinig getroffen door de economische neergang. Ze lijken er zelfs eerder van te profiteren. „Food is beperkt recessiegevoelig", aldus voorzitter Klaas van den Doel van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) woensdag.

ANP
10 December 2008 16:29Gewijzigd op 14 November 2020 06:53

De brancheorganisatie van supermarkten in Nederland voorziet volgend jaar een omzetstijging van 1 miljard euro, wat neerkomt op 3 procent groei. Daarvan is het merendeel te danken aan hogere prijzen (2 procent), maar ook door meer verkopen. De omzetgroei komt lager uit dan dit jaar door de daling van de grondstoffen– en transportprijzen. De supermarktomzet stijgt dit jaar met 6,5 procent tot ruim 30 miljard euro.Van den Doel wijst op de dalende omzetten in de auto– en meubelbranche als gevolg van de economische malaise. „Als mensen die nieuwe auto niet kopen, houden ze geld over in hun portemonnee. Maar het leven moet wel gezellig blijven, dus ligt daar voor supermarkten een kans voor lekker eten en een wijntje. Juist in deze tijd, met al het slechte economische nieuws, eten mensen vaker thuis".

De verwachte omzet dit jaar van ruim 30 miljard euro is een nieuw record voor de supermarkten. De belangrijkste periode, de week voor Kerst, staat bovendien nog voor de deur en de tekenen zijn gunstig, want consumenten houden de hand nog niet op de knip. „Wel reageren ze sterk op aanbiedingen", aldus Van den Doel. Maar van een duidelijke verschuiving van koopgedrag is volgens hem nog geen sprake.

Helemaal gevrijwaard van negatieve gevolgen van de recessie zullen de supermarkten niet zijn. Het CBL verwacht begin volgend jaar de eerste tekenen van een veranderend koopgedrag bij de supermarkt. Consumenten zullen zich vaker op aanbiedingen en seizoensproducten storten. Ook zullen consumenten hun eetpatroon wijzigen. „Iets vaker een gehaktbal eten dan een biefstukje", aldus Van den Doel. „En vaker de broodtrommel mee in plaats van die dure sandwich".

Bovendien neemt volgens het CBL de populariteit van huismerkartikelen toe. Supermarkten hebben de afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd met vooral verse producten onder het eigen merk. Hoewel Van den Doel waarneemt dat de omzetten bij de grossiers de laatste tijd iets afvlakken, maakt hij zich geen zorgen, mensen blijven immers eten.

Zorgelijker vindt het CBL het stijgende aantal overvallen op supermarkten. Dit jaar zal het aantal (gewapende) overvallen de tweehonderd overtreffen, tegen 137 overvallen vorig jaar. Volgens Van den Doel is er nog steeds te veel geld in de winkels, ondanks de in september begonnen campagne om ook het pinnen van kleine bedragen te stimuleren.

„We moeten naar cash arme winkels toe", aldus de CBL–voorzitter. De organisatie zal de komende jaren plannen uitwerken waarbij het uiteindelijk de bedoeling is dat er hooguit twee geldkassa’s in de winkel overblijven. Helemaal ’cashvrije’ winkels zullen er niet komen. „Er zijn altijd mensen die geen bankrekening hebben en dus met contant geld moeten kunnen afrekenen."

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer