„Negatieve gevolgen van Maasvlakte vallen mee”
De aanleg van de Tweede Maasvlakte heeft waarschijnlijk minder gevolgen voor de verkeersdrukte en het milieu dan verwacht. Dat blijkt uit een woensdagmorgen gepresenteerd onderzoek van TNO. Wel is het
wegennet rond Rotterdam kwetsbaar en ontstaan bij calamiteiten snel bereikbaarheidsproblemen.TNO onderzocht in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam hoe de verkeersstromen rond de Maasstad zich ontwikkelen tussen 2020 en 2033.
De uitkomsten zijn positiever dan aangenomen in de milieueffectrapportage (MER) voor de Tweede Maasvlakte uit 2007. „Daarin is uitgegaan van het meest negatieve scenario”, aldus René van der Plas, hoofd realisatie Projectorganisatie Maasvlakte 2 van het Havenbedrijf Rotterdam. In de MER wordt ervan uitgegaan dat in 2020 nog dezelfde situatie bestaat als in 2007. „Terwijl het verkeer dan bijvoorbeeld schoner is, maar ook andere vervoersmogelijkheden beter benut worden.”
In absolute getallen zal de hoeveelheid vervoerde goederen toenemen, verwacht het Havenbedrijf Rotterdam. „Maar het aandeel van het wegverkeer daalt van 50 procent van het totaal nu naar 35 procent in 2030. Tegelijkertijd neemt door onder meer de aanleg van de Betuwelijn het spoorvervoer toe tot uiteindelijk 20 procent”, aldus Van der Plas. Hij verwacht dat ook de binnenvaart meer vervoer voor zijn rekening kan nemen.
De grote afhankelijkheid van de snelweg A15 is een achilleshiel voor de bereikbaarheid van de Tweede Maasvlakte, meent TNO. „Er zijn te weinig alternatieve routes als deze weg is geblokkeerd”, zegt verkeersdeskundige Jeroen Schrijver van het onderzoeksinstituut. De aanleg van de A4 door Midden-Delfland en de bouw van de Oranjetunnel tussen Europoort en het Westland zijn volgens TNO mogelijkheden om de kwetsbaarheid van de verbindingen te verminderen.
Hoewel het op de weg waarschijnlijk minder druk wordt dan verwacht, betekent dat niet dat de regio filevrij wordt. Zonder de aanleg van nieuwe verbindingen zal het op de A4, A15, N57 en omliggende provinciale wegen in de ochtendspits druk blijven. „De huidige rijksplannen voor de wegen in het gebied kijken niet verder dan 2020. Over de situatie in 2033 zijn pas definitieve conclusies te trekken zodra meer bekend is over de aanpak van knelpunten na 2020”, aldus Schrijver.
Uit het TNO-onderzoek blijkt dat de uitstoot van schadelijke stoffen door auto’s in die periode naar verwachting sterk afneemt. Oorzaken zijn vooral de strengere Europese emissie-eisen, waardoor het wegvervoer onder andere minder koolstofdioxide, stikstof en fijnstof uitstoot, en de verwachte invoer van kilometerbeprijzing na 2011. Per saldo moet het vervoer van en naar de haven in 2030 daarmee en stuk schoner zijn dan nu.
Het Rotterdamse havenbedrijf houdt er rekening mee dat een lichte afname van de containeroverslag in de haven ook positieve effecten heeft op de verkeersdruk. Van der Plas: „De Europese markt is verzadigd, een sterke toename van het goederenvervoer zit er dus niet in. Bovendien worden containers vanuit bijvoorbeeld China steeds vaker ook over land naar Europa gebracht. Dat is sneller en het risico op kapingen is geringer.”