Economie

Peptalk populair bij huidige crisis

De financiële crisis is een dankbaar onderwerp voor dagvoorzitters en sprekers op congressen, symposia en bedrijfsbijeenkomsten. Economen en financieel experts hebben over belangstelling niet te klagen. Iedereen wil weten wat er volgend jaar gaat gebeuren, en soms hebben medewerkers peptalk nodig.

ANP
9 December 2008 08:49Gewijzigd op 14 November 2020 06:52
Vooral banken, verzekeraars, pensioenfondsen en accountants hebben behoefte aan mensen met een prikkelend verhaal, constateren de sprekersbureaus. Foto ANP
Vooral banken, verzekeraars, pensioenfondsen en accountants hebben behoefte aan mensen met een prikkelend verhaal, constateren de sprekersbureaus. Foto ANP

Bij sprekersbureau Assemblee staan oud-minister Zalm en Arthur Docters van Leeuwen, oud-voorzitter van de Autoriteit Financiële Markten, op de lijst. Maar ook deskundigen op het gebied van crisisbeheersing zijn veelgevraagd.Een tot twee keer per week is er een optreden van oud-bevelhebber van de Nederlandse strijdkrachten Dick Berlijn, zegt directeur Leo van der Kant van Assemblee. „Mensen willen weten wat ze moeten doen in een crisissituatie. Berlijn vertelt dat je een crisis kunt oplossen door kalm te blijven.”

Het verhaal is gewild bij banken: de oud-luchtmachtgeneraal heeft al acht keer een voordracht gehouden voor medewerkers van Fortis. Bedrijven die in de put zitten, nodigen graag motivatiesprekers uit. „Die vertellen dat een crisis vaker is voorgekomen, zoals de crash van 1929”, aldus Van der Kant. „Of ze houden medewerkers een spiegel voor. Een dokter kan zeggen dat je nog twee maanden te leven hebt. Het kan nog allemaal veel erger.”

Bij de concurrerende Speakers Academy staan mensen als oud-minister Vermeend en econoom Sweder van Wijnbergen hoog op het lijstje, merkt directeur René Warmerdam. „We hebben dit jaar 25 procent meer aanvragen dan een jaar geleden. En we hebben te maken met andersoortige verzoeken. Iedereen wil weten waar we naartoe gaan in 2009.”

Na het debacle met Fortis en ABN AMRO kreeg de Speakers Academy behoorlijk wat afmeldingen omdat bijeenkomsten werden geannuleerd. „Daarna begon het veranderingsproces en steeg de vraag weer.”

Vooral banken, verzekeraars, pensioenfondsen en accountants hebben behoefte aan mensen met een prikkelend verhaal, constateren de sprekersbureaus. Het liefst iemand die ooit een crisis heeft doorgemaakt, zegt directeur Pieter van de Graaf van Sprekersplatform. „Ze willen sprekers die met hetzelfde bijltje hebben gehakt.”

In december en januari is er overigens altijd veel vraag naar motivatiesprekers. „Veel bedrijven houden dan hun eindejaars- en nieuwjaarsbijeenkomsten”, constateert Warmerdam. „Ze hebben iemand nodig die ervoor kan zorgen dat de medewerkers volgend jaar beter presteren.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer