Economie

Nederlanders willen er weer opuit

Nederlanders laten hun vakantiegedrag steeds minder beïnvloeden door de aanslagen van 11 september in de Verenigde Staten. Hierdoor zit de reisbranche weer in de lift. Om de toenemende vraag aan te kunnen, gaat het personeel van Travel Unie Nederland (TUI) vanaf maandag weer voltijds werken.

ANP
7 December 2001 19:49Gewijzigd op 13 November 2020 23:18

„Boekingen beginnen weer aan te trekken", zo maakte bestuursvoorzitter L. Frankenhuis van TUI vrijdag bekend tijdens de presentatie van de zomergidsen. De noodmaatregel van werktijdverkorting om de negatieve gevolgen van 11 september op te vangen, is dan ook niet meer nodig. Sterker nog: „Onze medewerkers moeten voor 100 procent klaarstaan om achterstand in te lopen."

De grootste reisorganisatie van Nederland, met merken als Holland International en Arke Reizen, had na de aanslagen in de VS gedeeltelijke werktijdverkorting aangevraagd voor bijna alle 2400 medewerkers.

Bij Thomas Cook, de tweede reisorganisatie van Nederland, met Neckermann en Vrij Uit, zeggen ze „nog niet geweldig optimistisch" te zijn. Volgens directievoorzitter S. van der Heijden is weliswaar het schrikeffect van 11 september voorbij, maar is daarvoor in de plaats de angst voor een recessie gekomen.

Uiteindelijk zal 2001 volgens Van der Heijden de boeken ingaan als een jaar van „stagnatie of zelfs lichte daling." Bij Thomas Cook hebben ze de omzetverwachtingen met 10 tot 12 procent bijgesteld. „Er is in september en oktober een enorm gat geslagen en dat maken we niet meer goed."

Koopjes
De gevolgen van de aanslagen blijven ook voor TUI voorlopig nog voelbaar. Frankenhuis: „In de winterboekingen zaten we de afgelopen vier weken weer op het niveau van vorig jaar. Maar we kijken nog wel tegen een achterstand aan, die we in september en oktober hebben opgelopen." Vooral op het gebied van vliegvakanties was er sprake van een teruggang in activiteiten van 12 tot 14 procent. „In de omzet komt dit neer op een achterstand van ongeveer 16 procent."

Begin volgend jaar verwacht TUI de inhaalslag te maken. Volgens Frankenhuis zal op dat moment zelfs een schaarste kunnen ontstaan, omdat reisorganisaties nu nog behoudend zijn bij het inkopen van hun producten. „Dat geldt ook voor TUI. Wij verwachten dan ook dat er in 2002 veel minder aanbiedingen zijn dan het afgelopen jaar."

Van der Heijden is minder optimistisch. „Mensen gaan wel weer meer op reis, maar zijn toch prijsgevoelig geworden en uit op koopjes. Per saldo zullen de inkomsten toch lager blijven dan voorheen."

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer