Binnenland

Verkeersexperts voor strenger beleid

Automobilisten trekken zich minder aan van regels voor het rijden onder invloed, verplicht gordelgebruik, door rood rijden en snelheid.

Binnenlandredactie
4 December 2008 11:36Gewijzigd op 14 November 2020 06:51
Automobilisten trekken zich minder aan van regels voor het rijden onder invloed, verplicht gordelgebruik, door rood rijden en snelheid. Foto ANP
Automobilisten trekken zich minder aan van regels voor het rijden onder invloed, verplicht gordelgebruik, door rood rijden en snelheid. Foto ANP

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) wil daarom dat politie en het OM harder optreden.„Politie en het OM zouden de handhaving op zijn minst op niveau moeten houden, zo niet een tandje bij moeten zetten. Anders gaat het niet goed met de verkeersveiligheid”, zei een woordvoerder van de SWOV woensdag.

Volgens deze denktank is de naleving van regels na een gunstige ontwikkeling in de periode 2000-2006 vorig jaar niet verder verbeterd. Dat kan wijzen op een stilstand -of een achteruitgang- in de verkeersveiligheid in Nederland, aldus de SWOV.

Recente cijfers over een stijging van het aantal ziekenhuisgewonden bevestigen dit beeld. Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat moesten vorig jaar na een verkeersongeval 1400 gewonden meer naar een ziekenhuis dan het jaar daarvoor. In totaal ging het om 18.190 gewonden.

Nederland is overigens een van de verkeersveiligste landen. Het aantal verkeersdoden vertoont sinds de jaren zeventig een dalende trend. Na een sterke daling in 2004 is het aantal verkeersdoden de afgelopen jaren verder gezakt. In 2007 vielen 791 doden in het verkeer. Bijna de helft van deze verkeersdoden (45 procent) viel onder auto- of bestelauto-inzittenden en bijna een kwart (24 procent) van deze doden waren fietsers. De overige verkeersdoden vielen onder voetgangers (12 procent), brom- en snorfietsers (10 procent), motorrijders (8 procent) en overige vervoermiddelen (2 procent). Verkeersminister Eurlings wil het dodental verder omlaag brengen, tot maximaal 500 in 2020.

Het risico op verkeersovertredingen daalt sinds 2004 niet meer op 30 kilometerwegen, die door woonwijken lopen. Dat geldt evenzeer voor wegen met een maximumsnelheid van 50 of 60 kilometer per uur. Op wegen waar harder mag worden gereden, is het risico wel verder gedaald, aldus de SWOV-zegsman.

Onduidelijk is of de inrichting van wegen een rol bij deze ontwikkeling speelt. De SWOV steunt Eurlings, die onderzoek doet naar de effecten van infrastructurele maatregelen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer