Wegen rond Borssele op de schop
Vanwege veiligheidsmaatregelen van de kerncentrale in Borssele gaan de wegen in het buitengebied van het dorp Borssele op de schop.
Delen van de Zeedijk en de Wilhelminahofweg worden afgesloten. Die komen te liggen binnen het hekwerk rondom de kerncentrale.Eind 2005 zijn de beveiligingsmaatregelen rond de kerncentrale beoordeeld. Daaruit bleek dat de centrale voldoet aan alle beveiligingseisen. Wel werd aanbevolen het observatiegebied rond de centrale te verruimen.
Dit heeft tot gevolg dat het hekwerk wordt verzet en dat delen van de Zeedijk en Wilhelminahofweg worden afgesloten.
In de plaats daarvan worden het noordelijk deel van de Kaaiweg en de Weelhoekweg verbreed, zodat autoverkeer in de richting van Middelburg via een rotonde de Europaweg op kan rijden. De weg wordt zo breed dat een auto en een vrachtwagen elkaar kunnen passeren. Verder worden er vluchthavens aangelegd, zodat ook vrachtwagens elkaar kunnen passeren.
Het zuidelijke deel van de Kaaiweg krijgt alleen vluchthavens. Verder wordt de buitendijkse werkweg, die aangelegd wordt tussen de uitlaat en de inlaat voor koelwater van de kerncentrale, opengesteld voor fietsers.
Enkele jaren geleden bleek dat moslimterrorist Samir A. plannen had om terroristische aanslagen te plegen op onder meer de kerncentrale in Borssele. Bij huiszoekingen in zijn woning vond de politie onder meer plattegronden van deze locaties, voorzien van aantekeningen.
De aanpassingen hebben ook een betere ontsluiting van het dorp Borssele tot gevolg. Tot nu toe zijn er enkele smalle polderwegen met een autoverbod voor de spitsuren. Dat verbod wordt echter massaal genegeerd. Dit leidt tot onveilige situaties, zeker voor fietsende scholieren, en veel bermschade.
De kosten van de nieuwe wegenstructuur bedragen ongeveer 1,5 miljoen euro. De gemeente Borsele, de kerncentrale, waterschap Zeeuwse Eilanden, provincie Zeeland en Zeeland Seaports zorgen voor de helft van dit bedrag. Voor de andere helft wordt subsidie aangevraagd bij het ministerie van VROM.