Ryanair richt pijlen weer op Aer Lingus
Ryanair doet opnieuw een poging zijn Ierse rivaal Aer Lingus in te lijven. De grootste prijsvechter van Europa bracht maandag een bod van in totaal 748 miljoen euro uit op de aandelen Aer Lingus die het nog niet bezit. Twee jaar geleden liep een overname van Aer Lingus door Ryanair nog vast op weerstand van de Europese autoriteiten.
Het eveneens Ierse Ryanair biedt 1,40 euro in contanten per aandeel Aer Lingus. Dat is een premie van 25 procent op de slotkoers van het aandeel afgelopen vrijdag. Ryanair bezit al ruim 29 procent van Aer Lingus. De prijsvechter streeft naar een fusie, maar wil de twee luchtvaartmaatschappijen wel als aparte merken laten opereren.Aer Lingus heeft zijn aandeelhouders „krachtig aangeraden” niet op het bod in te gaan. Ook de vakbonden bij Aer Lingus zijn tegen een overname door Ryanair. De Ierse overheid evalueert het bod nog. Beleggers leken positiever te zijn over de plannen. Het aandeel Aer Lingus won 16 procent.
Ryanair bracht in oktober 2006 een bod uit van 1,48 miljard euro op Aer Lingus. Dat bod werd verworpen. De Ierse overheid, die een belang van 25 procent in Aer Lingus heeft, keerde zich toen tegen de overname. Hetzelfde gold voor de grootste vakbond bij het bedrijf. De werknemers van Aer Lingus bezitten ruim 14 procent van de aandelen.
De Europese Commissie stelde vervolgens een onderzoek in naar de geplande overname, waarop Ryanair het bod introk. In 2007 verbood de Commissie de overname omdat ze bang was dat die schadelijk zou zijn voor consumenten en zou leiden tot hogere prijzen voor de 14 miljoen passagiers die binnen Europa jaarlijks van en naar Ierland vliegen.
Volgens Ryanairtopman Michael O’Leary zijn de omstandigheden sindsdien echter sterk veranderd. „De wereld is dramatisch veranderd in de afgelopen twee jaar. Door de hoge olieprijs en de diepe recessie is een golf aan faillissementen, fusies en capaciteitsbeperkingen door de luchtvaartsector gegaan”, aldus O’Leary.
Volgens hem is Aer Lingus gemarginaliseerd geraakt in die consolidatiegolf en zal het bedrijf verlies blijven lijden als het niet wordt overgenomen. Aer Lingus leed in de eerste zes maanden van dit jaar een operationeel verlies van 22,3 miljoen euro, vergeleken met een winst van 2,6 miljoen een jaar eerder.
Als de fusie doorgaat wil Ryanair de vloot van Aer Lingus in de komende vijf jaar verdubbelen tot 66 vliegtuigen. Verder wil de luchtvaartmaatschappij duizend nieuwe werknemers in dienst nemen.