EU rolt rode loper uit voor autosector
De auto-industrie blijkt een van de grote gelukkigen bij de verdeling van de fiscale stimuli die de Europese Commissie vorige week voorstelde om Europa te redden van een recessie. Te gek voor woorden, aldus milieuverenigingen, omdat de industrie al jaren elk Europees voorstel rond uitstoot onderuit probeert te halen.
Commissievoorzitter José Manuel Barroso heeft een zwak voor grote auto’s. Terwijl hij in 2006 de bevolking aanspoorde om minder vervuilend te rijden, bleek hij zelf met een terreinwagen te rijden die het dubbele uitstoot van het maximum dat de EU eerder vooropgesteld had.Zijn enorme Volkswagen Touareg stoot 265 gram CO2 per kilometer uit. Die dubbele standaard is volgens de milieubewegingen tekenend voor het Europese beleid rond de autosector. De autobouwers krijgen nu 5 miljard euro ter beschikking, waarvan het meeste in de vorm van goedkope leningen via de Europese investeringsbank. Die steun komt boven op de 6,5 miljard euro die de investeringsbank al beschikbaar had gesteld voor de industrie tussen 2003 en 2007.
Iedereen is het erover eens dat de vooruitzichten voor de autobouwers niet rooskleurig zijn. Ze verkochten weliswaar in oktober meer dan 1 miljoen nieuwe wagens in West-Europa, maar dat is een vermindering van 16 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2007.
Niemand twijfelt ook aan het economische belang van de industrie. Voertuigen leveren aan belastingen alleen al ongeveer 381 miljard euro per jaar op, terwijl ongeveer 10 miljoen banen direct of indirect afhangen van de autosector.
Maar de reddingsmaatregelen stuiten op veel tegenstand van parlementsleden en milieubewegingen. Ze zijn boos over de besteding van belastinggeld voor een industrie die al jaren een keiharde lobbycampagne voert tegen elk Europees voorstel voor uitstootbeperkingen. De Europese vereniging van Autobouwers (ACEA) voert keer op keer aan dat strenge uitstootnormen funest zijn voor „de kwetsbare economische stabiliteit van een industrie die al in moeilijke omstandigheden opereert.”
Naar alle verwachting zal een akkoord bereikt worden voor de top van Europese milieuministers op 4 december. De Commissie voert aan dat het reddingsplan de ontwikkeling van minder vervuilende auto’s zal stimuleren door belastingsverlagingen voor zuinige modellen.
Jos Dings, directeur van de European Federation for Transport and Environment, vindt het ongehoord dat er steun aan de industrie gegeven wordt, terwijl alle Europese voorstellen om belastingen te koppelen aan uitstoot verwaterd of afgeketst zijn.
Duitsland en Groot-Brittannië, twee grote autoproducerende landen, hebben al laten weten dat ze geplande bijkomende belastingen op brandstofverslindende auto’s zullen afschaffen. „Dit is een terugkeer naar het oude, jammerlijk mislukte beleid van het verleden”, zegt Dings.
„EU-leiders moeten dit plan afschieten. De boodschap moet luid en duidelijk zijn: geen cent van de belastingbetaler meer voor autobouwers, tenzij ze hun verzet tegen efficiëntiestandaarden opgeven.”