„Zoek internationaal naar een oplossing”
Het Nederlandse Limburg mag zich dan hevig verzetten tegen de aanleg van de IJzeren Rijn, het Belgische Antwerpen juicht al bij voorbaat. „De verbinding is cruciaal.”
De weg naar Vlodrop-Station, een gehucht midden in nationaal park De Meinweg, slingert door berkenbossen en moerasgebied. Het troosteloze weer doet niets af aan de aangename stilte die over het gebied hangt. Stilte die verscheurd dreigt te worden door de 72 goederentreinen die vanaf 2018 dagelijks tussen de Antwerpse haven, via Limburg naar het Duitse Ruhrgebied moeten gaan rijden.Zover komt het niet als het aan het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg ligt. Het grootste bezwaar van het samenwerkingsverband is dat de alternatieven voor de IJzeren Rijn niet allemaal zijn onderzocht. „Er zijn varianten denkbaar die voor alle betrokken partijen wellicht meer voordeel opleveren”, zegt Mario Ogrinc, woordvoerder van het samenwerkingsverband. „Zo zou de A52-variant, een nieuw aan te leggen dubbelspoor langs de N280 en de Duitse snelweg A52, maar liefst 300 treinen per dag aankunnen. Die variant moest echter van tafel omdat het financieel onhaalbaar zou zijn.”
Onbegrijpelijk, vindt Ogrinc. Daarom gaat zijn organisatie de komende tijd flink lobbyen om de alternatieven voor het historische tracé onder de aandacht te brengen. Een brief aan de Tweede Kamer is in de maak, de gisteren gelanceerde website moet het geïnteresseerde publiek voorlichten.
„Er moet bovendien internationaal naar een oplossing worden gezocht”, zegt Ogrinc. „Tot nu toe is alleen een Nederlandse milieueffectrapportage uitgevoerd, en is verzuimd over de grens te kijken naar alternatieven. Wij gaan daarom ook in gesprek met partijen in de Euregio om daarvoor aandacht te vragen.
Intussen reageren de havenvertegenwoordigers in Antwerpen opgetogen over plannen tot reactivering van de IJzeren Rijn. Frank Geerkens, havenambassadeur van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, is blij dat er nu wat meer duidelijkheid is. „De verbinding is cruciaal voor onze haven, omdat de huidige route met Duitsland, via de Montzenlijn, over tien jaar verzadigd is.”
Had Geerkens niet stiekem gehoopt op de A52-variant? „Ik geef toe dat de A52-variant extra voordelen zou hebben, zoals een hogere capaciteit en volledig dubbelspoor. Wij zijn echter geen partij in het overleg en de afweging is gemaakt door de ministers. Voor ons is de uitkomst desalniettemin bevredigend.”
Zie ook: www.wakkervandeijzerenrijn.nl.