IJsmaker Ben & Jerry’s speeltuin voor Unilever
„Die zijn gek geworden", dacht Unilever-veteraan Yves Couette toen hij in het voorjaar van 2000 vernam dat zijn werkgever het Amerikaanse Ben & Jerry’s had overgenomen. Sinds januari van dit jaar trekt dezelfde Couette enthousiast aan de touwtjes bij de alternatieve ijsmaker.
De contrasten waren dan ook groot: het enorme, onpersoonlijke concern tegenover de overzichtelijke ‘werkplaats’ van vrienden en kennissen, de wereldspeler tegenover de antiglobalist, verplichte winstmarges tegenover sociale taken. Couette weerspreekt dat Ben & Jerry’s het sociale gezicht van Unilever kleur moet geven. Hij gelooft eerder dat de ijsmaker de plaats is waar allerlei experimenten mogelijk zijn. Op het gebied van winkels, verpakkingen, strategie. De eigenzinnige cultuur kan voor vernieuwing zorgen.
„Maar Unilever had het nooit gekocht als het merk niet zo sterk was en de groeipotentie niet zo groot", aldus Couette. Bij zijn aantreden maakte Couette onmiddellijk duidelijk dat de eigenheid van Ben & Jerry’s ook de kracht was en daarom in stand zou blijven. Hij is dan ook terughoudend bij het noemen van groeicijfers. „Als we ons houden aan de eisen van Unilever, kunnen we onze eigen gang gaan." Daar geldt als doel groei van de omzet met 6 procent en van de operationele marge met 16 procent. „Die cijfers halen we", stelt Couette. Maar hij wil er niet eventjes een fabriek bijzetten. „De groei is organisch. In vijf jaar tijd een dubbele omzet."
Couette wil met hulp van de gepassioneerde inzet van de ijsmakers het merk veel breder presenteren dan nu het geval is. In de VS wil hij af van het imago van ijsjes die vooral gegeten worden door de blanke middenklasse. Reclamegeld wordt er niet tegenaan gegooid, want dat past niet in de cultuur van Ben & Jerry’s. Het merk moet zichzelf verkopen. Dat gebeurt door eigen winkels, maar ook kleinere eigen verkooppunten zijn mogelijk. Unilever houdt zich nu nog ver van eigen verkoop, omdat het vreest daarvoor te weinig kennis in huis te hebben. Couette en zijn ‘speeltuin’ kunnen de eerste stap voor het hele concern zijn.
De oorspronkelijke vrees dat van het erfgoed van de charismatische hippies Ben Cohen en Jerry Greenfield niets zal overblijven, lijkt vervlogen. Het afscheid –vooral dat van Ben ging moeizaam– heeft niet geleid tot een uittocht van oud of een intocht van nieuw personeel. De boodschap is dezelfde gebleven en de sociale doelen worden zelfs nog meer gesteund dan vroeger, aldus Couette.