Oude Testament in woord, beeld en kleur
Titel: ”In ontmoeting met het Oude Testament”
Auteur: Bill T. Arnold en Bryan E. Beyer
Uitgeverij: Groen, Heerenveen, 2008
ISBN 978 90 5829 846 1
Pagina’s: 514
Prijs: € 34,95.
Je reformatorische haren rijzen te berge als je leest dat Ruth gekarakteriseerd wordt als een idyllisch toneelstuk in vier bedrijven, Job als een script van een toneelstuk en Esther als een romantisch drama. Deze omschrijvingen worden echter meer dan gecompenseerd, doordat de auteurs van de solide inleiding op het Oude Testament ”In ontmoeting met het Oude Testament” de bewuste personen voluit voor historisch houden, iets wat op dit niveau in de academische wereld vrijwel niet meer voorkomt.
”In ontmoeting met het Oude Testament. Een historisch en theologisch overzicht” is een geslaagde vertaling van de tweede, herziene editie van ”Encountering the Old Testament: A Christian survey”. De twee Amerikaanse coauteurs zijn evangelisch hoogleraar Oude Testament, met een indrukwekkende reputatie op hun vakgebied. ”In ontmoeting met het Nieuwe Testament” verscheen al eerder.
De serie ”Ontmoetingen met de Bijbel” wil de afstand overbruggen tussen onze moderne tijd en de tijd van de Bijbel. De Schrift geldt daarbij als Gods gezaghebbend Woord. Hoofddoel is een wetenschappelijk verantwoorde bijdrage te leveren aan het persoonlijk geloofsleven en de geestelijke praktijk.
In ”Ontmoeting met het Oude Testament” is een briljant studieboek, dat in eerste instantie bedoeld is voor beginnende studenten godsdienstonderwijs. Het munt uit door een behoudende stellingname en kleurrijke grafische verwerking van de tekst.
Er bestaan tientallen inleidingen op en overzichten van het Oude Testament. De meeste zijn te Schriftkritisch, te technisch, hoog academisch, taai en bestaan uit louter tekst. Deze inleiding is orthodox-evangelisch, zeer overzichtelijk, buitengewoon helder, onderwijskundig goed doordacht, meesterlijk beknopt, schitterend gevisualiseerd, vlot leesbaar en uiterst gemakkelijk te volgen. Zelfs de persoonlijke toepassing ontbreekt niet. Het is niet zo diepgravend, maar dat kan en hoeft ook niet in een dergelijk kapitaal overzichtswerk. Voor verdere studie wordt doorverwezen naar de meer academische literatuur. Hierdoor is het boek geschikt voor een brede, theologisch geïnteresseerde doelgroep.
De inhoud van de Bijbelverhalen wordt zowel beknopt als uitvoerig weergegeven. Dan komen de uitgangspunten, doelstellingen en een onderwijskundige toelichting voor docent en student, met praktische handreiking voor verwerking van de stof. Daarop volgt bespreking van de canon, de inspiratie, de tekstoverdracht, de hermeneutiek, de geografie en geschiedenis van het Oude Testament, en van de Pentateuch, de historische boeken, de poëtische boeken en de profeten. Elk onderdeel gaat in op het eigene van de soort Bijbelboeken in hun culturele context en van elk Bijbelboek wordt de achtergrond, inhoud, theologische betekenis, eventueel buiten-Bijbelse parallel en het specifieke beschreven, waarbij lopende geschilpunten aan de orde komen. Afgesloten wordt met een epiloog over de relatie tussen de Testamenten, verklarende sleutelwoordenlijst, noten en indices met zaken, personen en Schriftplaatsen. Daarnaast is er zeer veel illustratiemateriaal als hulpmiddel voor een beter begrip van de stof, in aansluiting bij de vigerende beeldcultuur.
Elk hoofdstuk bestaat uit tekst en gekleurde overzichtsblokken. Het begint met een blok hoofdstukoverzicht en doelstellingen. De hoofdtekst wordt afgewisseld met blokken actuele theologische en ethische discussiethema’s, primaire canonieke en seculiere teksten, sleutelwoorden, samenvatting, studievragen en uitsluitend Engelstalige literatuur. In de marge staan trefwoorden van het besprokene.
De auteurs gaan op hoogstaande wijze om met de heersende Schriftkritiek. Als over een vraagstuk verschil van inzicht bestaat onder christelijke wetenschappers, volstaan zij met de basale interpretaties door te geven. Als een visie niet spoort met de Schrift en zij er ook geen harmonieuze oplossing voor hebben, beperken ze zich tot het meedelen van wat wetenschappers geloven. Dit voorname boek is nergens Bijbelkritisch. Helaas achten de schrijvers onder voorwaarden theïstische evolutie en progressief creationisme plausibel, geven ze bewust geen Bijbelse chronologie van Adam tot Jozua en stelt men dat we Hooglied niet mogen vergeestelijken.
We misten node de bij de Engelse versie bijbehorende de cd-rom als digitaal supplement bij het tekstboek.