Inspectie wil af van geel sein op stations
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) wil dat spoorbeheerder ProRail voortaan het gebruik van een geel sein bij het vertrek van treinen vanaf stations tot een minimum beperkt.
Dat zegt de inspectie naar aanleiding van onderzoek van een incident met een sein dat in november vorig jaar op geel stond. Daarbij botsten twee treinen bijna op elkaar.Volgens de IVW gebeurt het dertig keer per jaar dat een machinist vanaf het station vertrekt met een geel sein en vervolgens verderop door een rood sein rijdt. In november 2007 leidde dat ertoe dat twee treinen in Sittard op 5 meter van elkaar tot stilstand kwamen. In 2007 gebeurde het vier keer dat eenzelfde situatie bijna tot een botsing leidde. Later bleek dat de machinist van de trein in Sittard die door rood reed, dat al drie keer eerder had gedaan. Hij is ontslagen.
Wanneer treinen van het station vertrekken kan het zijn dat langs hun spoor het sein op geel staat. „Dat betekent dat de machinist erop moet rekenen dat het volgende sein op rood staat”, zegt een woordvoerster van ProRail. „Maar heel vaak is dat niet zo. En dat creëert een bepaald verwachtingspatroon bij de machinist.”
Dat het gele sein bestaat, heeft te maken met het optimaal benutten van de capaciteit op het spoor, net zoals het oranje licht op de weg. „En rood is rood en dat betekent stoppen”, aldus ProRail. Om te voorkomen dat machinisten door rood sein rijden, is er al een beveiligingssysteem op het spoor dat ingrijpt. Maar dat treedt pas in werking wanneer de trein 40 kilometer per uur of harder rijdt.
ProRail is bezig een verbeterde versie van dat systeem te installeren op veel plekken, zoals in Sittard waar het indcident plaatsvond. „En op plekken waar dat niet kan, gaan we met de vervoerder in gesprek over het gele sein.”