Alpha ondersteunt 150 fietskilometer
De elektrische fiets duikt steeds vaker op. QWIC hoopt met de nieuwe Alpha een graantje van de groeiende populariteit mee te pikken. Deze tweewieler ligt volgens het bedrijf een straatlengte voor op de concurrentie…
”Innovatief en verkwikkend”. De mensen van QWIC steken hun geloof in eigen kunnen niet onder stoelen of banken. Taco Anema (32) en Michiel Hartman (36) zetten de onderneming in 2006 op poten. Inmiddels telt het Amsterdamse bedrijf van de ingenieurs twaalf werknemers. Maakt de onderneming haar mooie beloften waar en onderscheidt ze zich van de concurrentie?Het prijskaartje van de fietsen, variërend van 1000 tot 1200 euro, valt in elk geval op. Voor dat geld krijgt de consument veel kwaliteit, meent Anema. „Wij bezuinigen niet op essentiële onderdelen als de accu en de aandrijving. Wel op functionaliteit. Zo zijn velgremmen in plaats van duurdere rollerbrakes gemonteerd. Verder bezit de goedkoopste Classic Li-ion slechts een aan- en uitknop, terwijl de Alpha acht standen kent voor de regeling van de bekrachtiging. Al onze fietsen hebben wel een uitneembare lithium-ionaccu die geen last heeft van het zogeheten geheugeneffect. Dat treedt wel op bij een nikkelmetaal accu. Wanneer deze opgeladen wordt terwijl hij nog niet goed leeg is, neemt de capaciteit af.”
Er is meer. „Innovatie staat hoog in het vaandel. Onze producten zijn voorzien van de nieuwste technieken. Wij richten ons volledig op elektrisch aangedreven tweewielers, in tegenstelling tot grote merken, waar elektrische fietsen slechts een van de vele modellen vormen.” Dat QWIC als eerste een trapondersteunde tweewieler met een actieradius tot 150 kilometer presenteert, ziet de directeur als logisch gevolg van de vernieuwingsdrang.
Hij denkt met het genoemde bereik van de Alpha een ijzersterke troef in handen te hebben. „Bij onze andere fietsen -en bij die van collega’s- houdt de trapondersteuning het na gemiddeld 50 kilometer voor gezien. Veel mensen vinden dat vervelend. Ze zitten in de rats of ze het einde van een toeristische trip halen. Met de Alpha is dat niet nodig.”
Anema zegt in de Alpha als eerste een door QWIC ontwikkeld Intelligent Drive System (IDS) toe te passen. „De interactie tussen fiets en berijder wordt hiermee verder verfijnd.” Hij wil niet alle details van het systeem prijsgeven. „In grote lijnen betreft het de combinatie van een intelligente motor (geplaatst in de vooras) met een drukgevoelige sensor in de trapas, die de ondersteuning automatisch aanpast. Het systeem springt efficiënt om met de energie in de Alpha-accu, die een verdubbeld vermogen van 17 ampère bezit.”
In de bedrijfshal staat een prototype van het nieuwe model, gespoten in de QWIC-kleuren wit en zwart met een oranje bies. Het valt nauwelijks op dat de tweewieler elektrisch wordt aangedreven. Enkel de accu onder de bagagedrager en de forsere vooras springen in het oog. De versnelling bevindt zich in de naaf, de kabels zitten grotendeels in het frame, de ketting huist in de bijzonder vormgegeven gesloten kast en het model is voorzien van rollerbrakes.
Aandacht voor design is ook een van de kurken waarop QWIC drijft. „Vormgeving telt zwaar voor veel mensen.” Met de strakke Alpha kan het bedrijf in dat opzicht hoge ogen gooien. De overige modellen onderscheiden zich echter nauwelijks van concurrenten waarbij de accu als beeldbepalend element de elegantie van de tweewieler te grabbel gooit.
QWIC hoopt vooral dertigplussers te verleiden om een Alpha aan te schaffen. „De fiets is een prima alternatief voor veel woon-werkverkeer. Het is toch te gek voor woorden dat de gemiddelde afgelegde afstand met de auto op 7,5 kilometer uitkomt?”
qwic.nl.
Lichtste fiets
Naar verwachting worden in Nederland dit jaar in totaal circa 120.000 elektrische fietsen verkocht. QWIC mikt op 5 procent van die markt.
QWIC streeft ernaar in elke klasse de lichtste fiets te ontwikkelen.
De tweewielers zijn alleen bij de fietsvakhandel verkrijgbaar. De 165 dealers zitten verspreid door het hele land.
De nieuwe Alpha komt begin volgend jaar op de markt. De prijs zal naar verwachting rond de 2000 euro liggen, dat is het prijsniveau waarop A-merken veelal hun fietsen aanbieden.