Veel werknemers voelen zich ‘ambassadeur’
Zeven van de tien werknemers zeggen zeer betrokken te zijn bij het werk dat ze doen of het bedrijf waarvoor ze werken. Dat is liefst 20 procent hoger dan het wereldwijde gemiddelde.
De helft van de ondervraagde Nederlanders voelt zich een soort ambassadeur van het bedrijf, blijkt uit onderzoek dat in Nederland door het NIPO is gedaan. De andere 20 procent is wel betrokken maar meer met het oog op de eigen loopbaan. Als het om het eigen werk gaat, zijn ze zeer betrokken, maar veel minder bij het bedrijf zelf.
Bij banken en verzekeraars zijn de meeste ’ambassadeurs’ te vinden. In het onderwijs geldt dat veel minder, daar kijken mensen juist graag naar andere mogelijkheden. Als een bedrijf kleiner is, hebben de werknemers er ook een sterkere band mee dan bijvoorbeeld bij multinationals.
Wereldwijd is gemiddeld de helft van de werknemers betrokken bij het werk of het eigen bedrijf. Werknemers in het Westen lijken meer georiënteerd op hun carrière dan werknemers in bijvoorbeeld Azië.