TPG wil flink groeien op Duitse postmarkt
Postbedrijf TPG wil in Duitsland flink groeien en zo de strijd aanbinden met Deutsche Post. Het streeft ernaar volgend jaar een logistieke onderneming bij onze oosterbuur over te nemen.
Bestuursvoorzitter Peter Bakker zei dat woensdag in een vraaggesprek met de Duitse zakenkrant Handelsblatt. TPG heeft al een logistieke poot in Duitsland met een jaaromzet van 350 miljoen euro. Dat bedrag moet binnen twee tot drie jaar verdubbelen. TPG is wereldwijd de op een na grootste logistieke dienstverlener. Alleen in Duitsland is volgens het bedrijf nog een „witte vlek”. Mocht het niet tot een overname komen, dan breidt het Amsterdamse bedrijf zijn logistieke activiteiten in Duitsland zelf uit.
Topman Bakker zei in Handelsblatt dat er al gesprekken lopen, maar met wie wil hij niet zeggen. Van concrete onderhandelingen is op dit moment geen sprake. TPG hoopt in Duitsland netwerken voor geadresseerde post en reclamedrukwerk te ontwikkelen. Verder streeft het bedrijf ernaar datasystemen voor postzendingen op poten te zetten.
TPG wil in alle landen van de Europese Unie met zijn postdivisie een marktaandeel opbouwen van 5 tot 10 procent. In september kreeg het bedrijf toestemming van de Britse autoriteiten om in het Verenigd Koninkrijk post te bezorgen. TPG wil daar vooral voor grote ondernemingen werken.
Deutsche Post is zelf sinds kort bezig in Nederland voet aan de grond te krijgen. Samen met uitgever Wegener bezit het de aandelen van Selekt Mail, dat ernaar streeft een groot aandeel van de Nederlandse postmarkt te veroveren. TPG-topman Bakker maakt zich er niet al te veel zorgen over omdat de Nederlandse markt al sterk geliberaliseerd is.