Rotterdam ziet nut ov-chipkaart nog niet in
In Rotterdam overheerst nog geen enthousiasme over de afschaffing van de strippenkaart als geldig ov-vervoersbewijs. Daags voordat staatssecretaris Huizinga (Verkeer) bekendmaakt dat vanaf eind januari alleen nog maar de ov-chipkaart te gebruiken is in de Rotterdamse metro, zijn er in de metrostations nog maar weinig positieve geluiden te horen.
„Nu kan je tenminste nog op twee strippen naar de markt heen en weer", verzucht mevrouw Roodbol (80), die wacht op de Erasmuslijn. „Voor mijn man en mij maakt het niet uit, want bejaarden met een AOW’tje krijgen volgend jaar gratis ov. Ideetje van de gemeente om ons achter de geraniums weg te lokken. Maar ik heb jongere vriendinnen voor wie openbaar vervoer flink duurder gaat worden".Ook Jaap (34) denkt dat vervoersbedrijf RET beter zijn geld op andere manieren kan besteden. „Laat die trams eerst eens op tijd rijden, praten we daarna verder", moppert hij, terwijl hij kijkt of tram 23 er al aan komt. Jaap staat al een kwartier bij de halte te wachten. „En de toeristen, hoe ga je die dit uitleggen? Die begrijpen de strippenkaart al niet eens. En wie betaalt al die nieuwe poortjes? Linksom of rechtsom is de consument altijd de klos bij dit soort nieuwe plannetjes".
Ahmed (19) probeert op metrostation Dijkzigt zijn ov-chipkaart op te laden. Het enige dat het vrolijk ogende apparaat voortbrengt, is een irritante, snerpende zoemtoom en het woord ’defect’, in grote rode letters. „Dan gaan we maar weer zwartrijden", grinnikt de naamgenoot van de nieuwe burgemeester, terwijl hij zijn chipkaart weg stopt. „Dat is heel makkelijk: die poortjes weten het verschil toch niet tussen een krantensnipper en een strippenkaart".
Dat zal wel anders worden als vanaf eind januari alleen nog een opgeladen ov-chipkaart de poortjes opent. „Maar het zal mij benieuwen of ze die datum gaan halen. Wedden dat er morgen een nieuwe fout wordt ontdekt waardoor het weer een jaar wordt uitgesteld?"