Kosten Air France-KLM moeten fors omlaag
Air France-KLM gaat de komende jaren extra snoeien in de kosten. De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep wil van nu tot en met het boekjaar 2013-2014 in totaal 1,1 tot 1,2 miljard euro besparen. Of de bezuinigingen bij Europa’s grootste luchtvervoerder banen zullen kosten, is niet bekendgemaakt.
De aankondiging volgde op het winstalarm dat het bedrijf eerder op vrijdag gaf. Air France-KLM liet weten dat het erg moeilijk zal worden de voor dit jaar voorspelde operationele winst van 1 miljard euro te halen. De sterk verslechterde economische omstandigheden drukken de vraag naar luchtvervoer, aldus Air France-KLM.De luchtvaartmaatschappij verwacht in het huidige gebroken boekjaar, dat loopt tot en met maart 2009, wel ruimschoots in de zwarte cijfers te blijven. Maar dan moeten de marktomstandigheden niet in hetzelfde tempo verslechteren als de afgelopen weken het geval was. Op 15 september zei topman Jean-Cyril Spinetta nog dat het winstdoel van 1 miljard euro niet in gevaar was.
De capaciteit van Air France-KLM groeit minder hard dan voorzien. Zowel in het komende winterseizoen als in de zomer van 2009 heeft het bedrijf 1 tot 2 procent meer stoelen beschikbaar dan een jaar eerder. Eerder werd voor beide periodes uitgegaan van een groei met 2 procent. Dat was al flink lager dan de 5 procent waarmee Air France-KLM zijn capaciteit doorgaans uitbreidt.
Financieel directeur Philippe Calavia benadrukte dat Air France-KLM financieel gezond is. Het bedrijf heeft 5 miljard euro in kas. Van de krappe kredietmarkt heeft het geen last. Air France-KLM heeft de beschikking over kredietlijnen ter waarde van 2 miljard euro. Daarvan heeft het tot dusver nog maar 500 miljoen euro gebruikt.
De luchtvaartsector maakt een lastige periode door. De olieprijs bereikte afgelopen zomer een recordstand van 147 dollar per vat, waardoor bedrijven hun brandstofrekening explosief zagen stijgen. Ondernemingen die dit dachten te ondervangen door brandstof in te kopen op de termijnmarkt, zagen die investeringen de laatste tijd snel in waarde dalen doordat de olieprijs binnen drie maanden ruimschoots halveerde.
Tot overmaat van ramp zijn de economische vooruitzichten een stuk somberder geworden door de sterke verdieping van de kredietcrisis de afgelopen weken. Verwacht wordt dat zowel consumenten als bedrijven de hand op de knip zullen houden. Daardoor moeten luchtvervoerders rekening houden met een daling van zowel het aantal vakantiegangers als het aantal zakelijke reizigers.