Schepen steeds vaker met bewaking op pad
Steeds meer scheepvaartbedrijven huren bewakers in om ervoor te zorgen dat hun vrachtschepen niet gekaapt worden. Vooral voor de kust van Somalië worden de afgelopen maanden om de haverklap schepen gekaapt.
„Er is meer vraag naar beveiliging dan ooit tevoren”, zegt Martin Rudd, vicepresident van Olive Group, een bedrijf dat zich specialiseert in beveiliging. „Wij kunnen makkelijk voor een korte periodes assisteren, zodat schepen veilig door een gebied heen kunnen varen waar het risico op kaping hoog is.”De beveiligingsbedrijven sturen niet alleen mensen mee die met de piraten op de vuist kunnen, maar adviseren ook hoe schepen moeten varen. „Op die manier kunnen ze problemen ontwijken of voorkomen.”
Voor de kust van Somalië zijn in de afgelopen twaalf maanden zeker dertig schepen gekaapt. De piraten maakten daarmee een winst van tussen de 18 en de 30 miljoen dollar, omdat bedrijven losgeld betaalden. In het gevaarlijke gebied varen jaarlijks meer dan 20.000 schepen, voornamelijk met olie en gas als lading.
Somalische soldaten hebben gisteren een schip bevrijd dat door piraten vijf dagen geleden voor de kust van Somalië was gekaapt. Dat heeft een onderminister van de semiautonome Somalische regio Puntland gezegd.
Het schip en zijn elf bemanningsleden, negen Syriërs en twee Somaliërs, werden bevrijd na een vuurgevecht waarbij een soldaat om het leven kwam en drie anderen gewond raakten. Geen van de gijzelaars en de piraten raakten gewond. De tien piraten, die het schip sinds donderdag in handen hadden, gaven zich over toen zij zonder munitie kwamen te zitten.
De Amerikaanse marine meldde donderdag dat het gekaapte Oekraïense vrachtschip, de Faina, niet door piraten is opgeblazen. De kapers dreigden vorige week uiterlijk dinsdagochtend het schip met man en muis op te blazen als zij voor die tijd geen losgeld hadden ontvangen. Maandag liet een woordvoerder van de piraten al weten dat deze deadline waarschijnlijk verzet zou worden.