Binnenland

Meten in minder dan 1 seconde

Hij scheurde met 206 kilometer per uur over de A9. De Duitser, in een Mercedes 600 SEC, werd door de politie -die nog iets sneller ging- staande gehouden. Zonder morren betaalde hij de boete: 800 euro. De Duitser „voelde” niet dat hij zo hard ging.

Riekelt Pasterkamp
14 November 2002 09:49Gewijzigd op 13 November 2020 23:56
DEN HAAG - De lasergun, waarmee de politie hardrijders opspoort, mag niet meer worden gebruikt voor het beboeten van hardrijders. De politie blijft de maximumsnelheid echter wel op deze manier controleren en justitie zal zaken over verstoring van snelheid
DEN HAAG - De lasergun, waarmee de politie hardrijders opspoort, mag niet meer worden gebruikt voor het beboeten van hardrijders. De politie blijft de maximumsnelheid echter wel op deze manier controleren en justitie zal zaken over verstoring van snelheid

Snelheidsovertredingen horen als zwerfafval bij de openbare weg. Borden met gruwelijke foto’s van ongevallen helpen niet, hogere boetes raken niet en het aankondigen van controles heeft nauwelijks effect. Vrijdag staan de gemelde flitsers overigens op de A13 ter hoogte van Delft en bij Kesteren op de A15.

Deze week kreeg justitie van de rechter in Leeuwarden een tik op de vingers. De lasergun, waarmee de politie hardrijders opspoort, mag niet meer gebruikt worden voor het beboeten van hardrijders.

Het openbaar ministerie sloeg woensdag onmiddellijk terug. Verstoring van de lasergun blijft voorlopig strafbaar. De politie blijft de maximumsnelheid met de lasergun controleren en justitie zal zaken over de verstoring van snelheidsmetingen gewoon in behandeling nemen, aldus het OM. Tot aan de Hoge Raad is uitgesproken dat laserschilden niet mogen, aldus een woordvoerster.

Bovendien gaat het OM in hoger beroep tegen de uitspraak van de Leeuwardense rechter. Die verklaarde de officier van justitie dinsdag niet-ontvankelijk. Volgens de rechters kan het OM door gebrek aan duidelijke regelgeving geen strafvervolging instellen voor het gebruik van dit soort apparatuur.

Met zogenoemde laserschilden en laserecho’s kunnen automobilisten snelheidsmetingen van de politie verstoren. De rechtszaak van dinsdag was de eerste waarin gebruikers van lasershields en laserecho’s vrijuit gingen. In eerdere zaken in onder meer Amsterdam, Den Haag, Middelburg, Zwolle en Assen werden verdachten wel veroordeeld.

Het OM beroept zich nu op die veroordelingen. Bovendien ging het volgens justitie in de rechtszaak van dinsdag om laserecho’s. Bij eerdere zaken was alleen sprake van een laserschild. Zo’n schild belemmert de opsporing door verstrooiing van infrarood licht. Een laserecho blokkeert het signaal van de lasergun.

De lasergun is als ’wapen’ voor de politie relatief nieuw. Het is een handzaam apparaat, ter grootte van een videocamera, waarmee politiemensen de snelheid van motorvoertuigen eenvoudig kunnen vaststellen.

Om de snelheid te meten worden er, binnen minder dan één seconde, twee metingen verricht. Dat gaat als volgt: de lasergun schiet een infrarode stralenbundel op het voertuig af. De auto reflecteert die stralenbundel. De lasergun vangt de stralenbundel op -hieruit kan de lasergun de afstand tot het voertuig bepalen- en schiet opnieuw een stralenbundel op het voertuig af.

Ook deze bundel wordt door het voertuig gereflecteerd en opgevangen door de lasergun. En opnieuw kan de afstand tot het voertuig worden bepaald. Vervolgens kan, door het afstandsverschil én het tijdsverschil tussen de twee metingen te combineren, de snelheid van het voertuig worden berekend. Is deze te hoog? Betalen maar.

Het voordeel voor de politie is dat ook kleinere gemotoriseerde voertuigen, zoals brommers, op snelheid kunnen worden gecontroleerd. Dit doordat, in tegenstelling tot radar, de stralenbundel bij de laser sterk geconcentreerd is én blijft. Daardoor is een kleine reflecterende oppervlakte al genoeg om de stralen terug te laten kaatsen. De lasergun ontvangt zijn uitgezonden stralenbundel terug en berekent de snelheid.

Nadeel is dat de laserguns makkelijk te storen zijn. En nu de lasertechnologie in de auto in opmars is, kunnen rechters moeilijk vaststellen of dit met opzet gebeurt of niet. Zo moest de politie eerder dit jaar bestuurders van nieuwe Nissans Primera en bepaalde modellen van Mercedes laten lopen. Dit omdat de auto’s zijn uitgerust met een cruise control met elektronische afstandhouder. Deze snelheidsregelaar meet door middel van laserstralen de afstand tot de voorligger en past dan de snelheid eventueel aan.

Intussen zijn laserschilden bij de autoshops en via internet gewoon te koop. De ”Target LRC100” kost 399 euro en is „’s wereld meest geavanceerde lasergestuurde afstandsbediening.” Of de Target LE-850. Opent automatisch garagedeuren, toegangspoorten en schakelt buitenverlichting in.

En, meldt de informatie openlijk, „een ’bijwerking’ van de Target LE-850 is dat het systeem 100 procent bescherming biedt tegen snelheidscontroles door middel van laserguns.” En daarom worden ze ook gekocht, meent justitie. Om straffeloos hard te kunnen rijden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer