Utrecht neemt drastische maatregelen voor verkeer
De gemeente Utrecht steekt de komende twintig jaar 1 miljard euro in de verbetering van de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid van de stad. Dat staat in het gisteren gepresenteerde Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht.
De stad is nog op zoek bij hogere overheden naar het geld dat nodig is voor kwaliteitsverbetering van het openbaar vervoer (420 miljoen euro), nieuwe fietsvoorzieningen (60 miljoen), uitbreiding van P+R-parkeerplaatsen (150 miljoen), de bouw van tunnels (25 miljoen) en het oplossen van knelpunten voor het autoverkeer (155 miljoen).Volgens verantwoordelijk wethouder De Weger zijn de investeringen noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de luchtkwaliteitseisen en om het verkeer in de stad in goede banen te leiden.
Inwoners en bezoekers van de stad krijgen de komende jaren te maken met het doorsnijden van doorgaande verbindingen die langs de binnenstad lopen. De stad wordt daartoe in vier compartimenten verdeeld. Van het ene naar het andere compartiment kan per auto alleen door eerst staduitwaarts naar de binnenring (wegen die buitenwijken met elkaar verbinden) te rijden, om van daaruit naar een ander compartiment te rijden.
Ook de ring van snelwegen rond de stad wordt gebruikt voor de verbindingen tussen de compartimenten. De weg tussen Utrecht-Noord en de A27 langs de wijk Overvecht wordt opgewaardeerd tot autoweg en voorzien van ongelijkvloerse kruisingen.
De transportsector vindt de plannen van Utrecht een stap in de goede richting. „Het is positief dat de gemeente alleen de milieuzone voor het vrachtverkeer uitbreidt, wanneer dit een flinke verbetering van de luchtkwaliteit oplevert”, lieten EVO en TLN gisteren weten. De organisaties vinden wel dat verbetering van de luchtkwaliteit de verantwoordelijkheid is van vracht- en personenverkeer samen.