Economie

Ballast Nedam gaat weg uit risicogebieden

Bouwconcern Ballast Nedam trekt zich terug uit risicovolle gebieden in het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië. Als gevolg van politieke en economische ontwikkelingen is het risico in sommige landen te hoog opgelopen, aldus bestuursvoorzitter R. Kottman.

ANP
6 December 2001 08:39Gewijzigd op 13 November 2020 23:18

De fatale afloop van de bouw van een haven op de Gazastrook ligt vers in het geheugen. „De raketten vlogen ons om de oren", verklaart Kottman.

Ballast Nedam kwam gisteren met een forse winstwaarschuwing: dit jaar draait het bedrijf een nettoverlies van 50 miljoen euro. Daarin zit een flinke voorziening, want de sanering van de buitenlandse divisies wordt versneld. Daarbij verliezen 350 hoogopgeleide medewerkers hun baan, van wie honderd in Nederland. Gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten.

„De condities van het werk in landen zoals Indonesië en de Filipijnen zijn verslechterd", aldus Kottman gisteren. Hij noemt de verhouding met opdrachtgevers grimmig.

„Het gaat slecht met veel buitenlandse opdrachtgevers, waardoor zij niet in de stemming zijn om claims positief af te wikkelen." Het is een mengeling van economische tegenwind en politieke rukwinden die de Nederlandse bouwer uit een aantal gebieden wegjaagt. Kottman noemt geen namen van landen in verband met de afwikkeling van claims.

De bouw van de haven op de Gazastrook is illustratief. „We zijn beschoten door Israëlische helikopters. Vervolgens is het hele leger eroverheen gegaan en is onze bouwplaats platgewalst", aldus Kottman. Zijn er ook in andere landen medewerkers in gevaar? „We zijn beducht voor onze veiligheid", verklaart hij. Volgens Kottman heeft het personeel begrip voor de beslissing versneld te gaan saneren.

Behalve de wereldwijd opererende projectendivisie moet ook de bouwdivisie in het Verenigd Koninkrijk een stap terug doen. Kottman kan niet uitleggen waarom juist nu de sanering plotsklaps sneller moet. „Het ging ons te traag", is alles wat hij kwijt wil. Ballast Nedam wil zich in Groot-Brittannië uit de hoek van keiharde biedingen terugtrekken. Liever doet het één op één zaken in publiek-privaat verband, net als bij veel klussen in Nederland.

Hollands glorie
Kottman vindt het een goede zaak dat het Nederlands kabinet beter op gaat letten bij de aanbesteding van grote projecten. „We willen wel een beetje geld verdienen. Minister Netelenbos (Verkeer) sprak van „bouwen tegen kostprijs. We zijn zeker bevorderd tot overheidstak", zegt Kottman.

Hoewel het bedrijfsresultaat van de twee te saneren divisies op circa 65 miljoen euro negatief uitkomt, is helemaal terugtrekken uit het buitenland geen optie. Kottman denkt in afgeslankte vorm „de krenten uit de pap te kunnen halen." Veel grote indrukwekkende bruggen „zoals die op postzegels met het staatshoofd erbij" zitten daar niet meer bij. „Dat is meer subsidiëren dan bouwen. Hollands glorie is leuk, maar het moet wel geld opleveren."

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer