Binnenland

Opnieuw ophef over ov–chipkaart

De invoering van de ov–chipkaart verloopt allesbehalve soepel. Werd er begin jaren negentig voor het eerst gesproken over een vervanger voor de strippenkaart, anno 2008 hebben Nederlanders nog altijd niet één toegangskaart voor alle vormen van openbaar vervoer. Consumentenclubs zegden maandag het overleg met het ministerie van Verkeer over de ov–chipkaart op. Ze geloven niet dat de reiziger gemak zal hebben van de kaart.

ANP
22 September 2008 14:47Gewijzigd op 14 November 2020 06:25

Januari 1992: Minister Andriessen van Economische Zaken kondigt een proef aan met een chip–creditcard voor openbaar vervoer. De RET, het gemeentelijk ov–bedrijf in Rotterdam, gaat de test uitvoeren.April 2005: Minister Peijs van Verkeer en reizigersorganisatie Rover blijven optimistisch over invoering van de chipkaart in 2007, ondanks aanhoudende technische problemen tijdens de eerste tests in Rotterdam. De NS willen de kaart in 2006 al landelijk invoeren.

Februari 2007: Met veel bombarie lanceert minister Peijs een reclamecampagne. Zij heeft hoge verwachtingen van de chipkaart. De campagneleus luidt ’De ov–chipkaart. Het leven wordt steeds gemakkelijker’.

Juli 2007: Na een uitspraak van de Reclame Code Commissie past staatssecretaris Huizinga van Verkeer de campagne aan. De originele boodschap maakte onvoldoende duidelijk dat de kaart pas op 1 januari 2009 in het hele land kan worden gebruikt.

September 2007: De staatssecretaris besluit dat de RET de strippenkaart niet mag afschaffen. Er gaat teveel fout met de ov–chipkaart om, zoals de RET wil, per 1 oktober de strippenkaart te schrappen als vervoersbewijs in en om Rotterdam.

Januari 2008: Duitse hackers tonen tijdens een computercongres in Berlijn aan dat met spullen ter waarde van nog geen 100 euro volledige controle over de chip van de ov–chipkaart te krijgen is. Een week later kraken studenten van de Radboud Universiteit in Nijmegen de chip van de reguliere dagkaart. Onder druk van de Tweede Kamer en de Consumentenbond gelast Huizinga een onafhankelijk onderzoek naar de ov–chipkaart.

Februari 2008: Volgens een rapport van onderzoeksinstituut TNO kan de chipkaart met enkele beveiligingsaanpassingen landelijk worden ingevoerd. De staatssecretaris wacht op de door haar aangevraagde contra–expertise. Ze laat weten dat ze pas bereid is de strippenkaart en de huidige abonnementen af te schaffen als er sprake is van een goed, veilig en betrouwbaar vervoerbewijs.

April 2008: Onderzoekers van de Nijmeegse Radboud–universiteit laten op 12 april weten de kaart volledig te hebben gekraakt. Uit onderzoek van de Royal Holloway University of London blijkt op 14 april dat de chip in de kaart niet veilig is en moet worden vervangen door een betere. De RET beraadt zich op wie de extra kosten hiervoor moet betalen. Huizinga laat weten dat het invoeren van de kaart op 1 januari 2009 vermoedelijk niet haalbaar is.

September 2008: Vijf consumentenorganisaties, ANWB, CG–raad voor chronnisch zieken en gehandicapten, Consumentenbond, studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie stappen uit het overleg met het ministerie. Ze vinden het erop lijken dat de ov–chipkaart geen voordelen, maar slechts nadelen heeft en vinden verder praten zinloos.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer